QGIS gebruikersgroep communicatiekanaal

Tijdens de ALV van 9 december 2020 is besloten om Matrix als communicatieplatform voor de QGIS gebruikersvereninging te gaan gebruiken. Dit platform is, net als QGIS, Open Source Software.

Via de Matrix-groep zullen berichten over de vereninging gedeeld worden maar bestaat ook de mogelijkheid om vragen te stellen aan andere leden, een foto van een project van je te delen of met elkaar te discussieren. Dit alles op een eenvoudige, laagdrempelige en open-source-wijze.

Dit gaat natuurlijk pas werken als de leden zich ook bij de groep aansluiten. Om er voor te zorgen dat je je niet hoeft te verdiepen in hoe je kan aansluiten bij de groep heb ik hieronder alle stappen die je moet doorlopen, genoteerd. Uiteraard met screenshots.

Wanneer je deze “handleiding” volgt heb je binnen no-time toegang tot de Matrix-groep van de gebruikersvereninging.

https://qgis.nl/2020/12/10/communicatieplatform-gebruikersvereniging/

Op de site vind je ook hoe je lid kan worden, mocht je dat nog niet zijn natuurlijk :wink:

Ik zie niks “hieronder”…?

Hier! Communicatieplatform Gebruikersvereniging – Nederlandse QGIS gebruikerscommunity

Ik heb het berichtje aangepast.

Waarom wat nieuws en niet gewoon hier op het geoforum?

2 likes

Dat hebben we zeker overwogen maar na lang discussiëren hebben we voor matrix gekozen. We wilden iets dat specifiek voor de leden is en met een meer chat-achtig karakter dan een forum. Maar veel leden zijn (en blijven) ook hier hoor, in ieder geval ik.

Heel erg met @Jochem eens; versnippering van kanalen is zo zonde, en op dit geoforum bereik je ook “toevallilge passanten”
Maar goed, ik moet natuurlijk gewoon lid worden van QGis.nl als ik mijn stem in deze te laten gelden :slightly_smiling_face:

1 like

Lid worden van de QGIS Gebruikersgroep is niet gratis. Het is een aparte community en daarom is het niet heel logisch om de onderlinge communicatie (binnen/over de gebruikersgroep) hier te doen.

Hopelijk wordt het QGIS hoekje hier ook heel groot :slight_smile:

Voor vragen over QGIS zoals “Hoe kun je …?” of “Waarom werkt … niet?” is dit (in Nederland) de beste plek. Ik check hier ook bijna dagelijks of er QGIS-vragen zijn en probeer dan te reageren.

Voor QGIS-koffiepraat-kletserij en acties binnen de gebruikersgroep lijkt me dit een slechte plek.

1 like

Ik ben wel betalend lid van de QGIS-gebruikersgroep, maar ik heb geen zin om me bij nog een forum aan te melden. Ik zie het bezwaar om hier interne aangelegenheden van de QGIS-gebruikersgroep te bespreken ook niet zo. Als daar een tag voor gemaakt en gebruikt wordt is het duidelijk genoeg voor voor de andere forumgebruikers dat ze die posts niet hoeven te lezen. Blijkbaar was het toch niet zo’n goed idee om niet aan de ALV deel te nemen.

Het is te vergelijken met Signal of Telegram, een communicatiekanaal voor vooroverleggen etc. Van een vereniging.

stel dat we een q&a of een bijeenkomst willen doen dan brainstormen we daar misschien maar uiteindelijk komt het natuurlijk hier te staan, met de link naar het programma en uitzendingstijd etc.

Voor de Grote Geo Show hebben we ook een Telegramgroep en op dit moment overleg via Streamyard. Dit is net zoiets…

4 likes