QGIS klaagt over de BGT OGC API

Hoi,

Ik heb OGC Layers aangemaakt in QGIS 3.42 voor de BGT. Alles lijkt prima en snel te werken, dus zelf heb ik weinig te klagen, maar QGIS denkt er blijkbaar anders over. Als ik het document opstart krijg ik een rij mededelingen die lijken op:

WARNING Error transforming extent: Forward transform (EPSG:28992 to EPSG:4326) of bounding box failed: Invalid coordinate

En als ik vervolgens de mapCanvas verschuif, dan krijg ik een rij die lijkt op:

WARNING Layer extent reported by the server is not correct. You may need to zoom again on layer while features are being downloaded

Dit doet vermoeden dat de binnenkomende extent niet helemaal in de haak is, maar het kan natuurlijk ook zijn dat QGIS de schuld van de eerder verkeerd afgelopen berekening probeert af te schuiven.

Ik kan niet goed nagaan of alle layers er last van hebben. Wegdeel is er in elk geval wel ééntje van, ook als er verder geen wegdeel in beeld is. OGC instellingen zijn standaard.

1 like

Dank voor de melding. We gaan dit onderzoeken.

Voor de helderheid: dit betreffend dit BGT OGC API Features.

1 like

Fijn om te horen dat de API naar wens werkt. Betreffende de meldingen:

De eerste melding forward transform kunnen wij niet reproduceren. Maar dit geeft wel een indicatie van het issue. De BGT Features zijn namelijk niet beschikbaar in EPSG:4326. QGIS doet waarschijnlijk zelf een transformatie. De BGT Features worden in de volgende CRS’en beschikbaar gesteld:

• OGC:CRS84 (deze is identiek aan EPSG:4326 alleen de lat/lon assen zijn omgedraaid)
    • Waarom OGC:CRS84 en niet EPSG:4326 vraag je je wellicht af? OGC:CRS84 is de default CRS in OGC API Features standaard.
  • EPSG:28992 (RD, de ‘native’ CRS van de BGT data)
  • EPSG:3857 (ETRS89)
  • EPSG:4258 (WebMercator)

Dit is ook zichtbaar op bijv Basisregistratie Grootschalige Topografie (OGC API) en meer formeel in de collections (json): https://api.pdok.nl/lv/bgt/ogc/v1/collections?f=json.

De tweede error lijkt alleen voor te komen als je uitzoomt buiten de extent van de BGT. Dus buiten Nederland. Mogelijk houdt dit ook verband met de RD naar EPSG:4326 conversie.

1 like

Interessant. Bedankt voor het uitzoeken zover. Project CRS staat inderdaad op 28992. Alle layers melden ook 28992 dus het is me nog even niet duidelijk waarom QGIS überhaupt wil converteren. Misschien komt het probleem voort uit de Luchtfoto lagen. Daar heb ik ook expliciet gekozen voor de 28992 versies, WMTS, maar wat me wel elke keer opvalt is dat die lagen het gecombineerde project-extent zo enorm vergroten. Als je zoom-to-layer doet op een luchtfoto laag, dan blijft er van heel nederland weinig over.

Ik heb daarom het project extent op (0k, 300k, 300k, 630k) staan, maar dat maakt voor die conversie-error bij het inlezen geen verschil.

Ik zal nog even verder uitpluizen waarom QGIS nou persé die conversie wil doen.

1 like

Hallo Oscar,

kun je toelichten wat je bedoelt met:

en met

Wat heb je dan precies gedaan?

Wanneer ik de panden van de BGT api features inlaad en het project CRS wissel van 28992 naar 4326 en weer terug naar 28992, zie ik geen foutmeldingen. Ik werk in QGIS 3.40.8

Bij deze verbinding klik ik op connect, kies ik voor Pand(PND) en alles lijkt goed te werken.

Ik gebruik hetzelfde maar dan met een datetime in de toekomst:
https://api.pdok.nl/lv/bgt/ogc/v1?datetime=2030-01-01T00:00:00.000Z

Het probleem lijkt als volgt:
Als je het document op enig moment bewaart terwijl je redelijk goed bent ingezoomt, zeg 1 op 1000, en je opent het document later weer, dan is de initiële extent heel klein, en dan krijg je bij het pannen of uitzoomen die tweede warning: Layer extent reported by the server is not correct.

Het probleem doet zich niet voor als je de eerste keer een nieuw aanmaakt en de layer toevoegt (omdat ie dan wel een bizar groot extent heeft, waardoor alle daarna opgevraagde objecten er waarschijnlijk altijd binnen vallen.) Maar als je het document ingezoomt bewaart en later weer opent, dan doet het zich voor.

Het probleem van die eerste melding: “Error transforming extent” heeft zich bij mij op enig moment opgelost bij de overgang naar 3.44 en waarbij ik de bewaarde transformaties allemaal heb opgeschoond. Ik vermoed dat er bij die bewaarde transformaties iets niet goed zat. Als ik er tijd voor heb, zal ik er eens een paar opnieuw aanmaken en kijken wat er gebeurt.