QGIS Laagstijlbestand of SLD-bestand voor DTB (Nat èn Droog)

Hallo forum,

Bestaat er zoiets als een “officieel” QGIS Laagstijlenbestand voor het DTB Nat en Droog van Rijkswaterstaat?

En zo ja, waar kan ik dat dan vinden / wie wil dat met mij delen?

Graag zou ik de WFS van het Digitaal Topografisch Bestand (DTB) in QGIS willen ontsluiten en visualiseren:
https://geodata.nationaalgeoregister.nl/digitaaltopografischbestand/wfs?request=GetCapabilities&service=wfs

Ik heb al wat geprobeerd:

  1. Conversie lyr naar sld: ik vond hier wat ArcMap lyr bestanden voor het DTB, en deze heb ik met deze tool arcmap2sld geconverteerd naar het Styled Layer Descriptor formaat. Dit leverde valide sld bestanden op die gelezen worden door QGIS, maar cartografisch was het resultaat niet indrukkwekkend…

  2. Tip van @emacgillavry om WMS 1.1.1 GetStyles request te gebruiken, dus bijvoorbeeld: https://geodata.nationaalgeoregister.nl/digitaaltopografischbestand/wms?service=wms&request=GetStyles&layers=vlakken&styles=digitaaltopografischbestand:dtb_vlakken&version=1.1.1
    En ja, dit levert zowaar een valide sld bestand op. Ik heb dit bestand ingelezen in QGIS, en een aantal vlakken waren inderdaad van kleur veranderd. Maar opnieuw: de stijldefinitie leek verre van compleet, en ook niet helemaal correct…

Daarom mijn vraag:
Heeft iemand een mooi QGIS Laagstijlbestand (qml file) voor de DTB dat gedeeld kan worden.

En iets breder, even los van DTB:
Is er een (officiële of officieuze) repository met QGIS stijlbestanden voor de services van PDOK?

Ik hoor het graag :slight_smile:

Groet,

Egge-Jan

1 like

Hoi Egge-Jan,

Helaas kan ik je niet aan die stijlen helpen. Maar als je Arc-stijlen wil omzetten naar QGIS-stijlen kun je de SLYR-plugin gebruiken: SLYR: the ESRI to QGIS Compatibility Suite – North Road

De gratis versie in de plugin-repo kan alleen .style bestanden converteren. Met de betaalde versie kun je kennelijk ook .lyr en .mxds omzetten.

Het lastige aan stijlen delen is trouwens dat de ze vaak nogal afhankelijk zijn van het dataformaat waarop ze moeten werken (denk bijv. aan afgekapte veldnamen in shapefiles) en van de software die de rendering moet doen. Maar een repo om ze te delen lijkt me een leuk plan! Ik weet er zo nog geen.

2 likes

Qua locatie ben je voor wat betreft de .lyr bestanden wel op de goede plek. Voor zover ik weet biedt RWS geen QGIS laagstijlenbestand aan.

Nee, dat denk ik ook niet. Ik heb mijn grote vriend Google er naar laten zoeken, maar die kon niets vinden…

Maar: waarom biedt RWS geen QGIS laagstijlenbestand aan bij hun DTB services?

Of: zou het niet wenselijk zijn dat RWS een laagstijlenbestand zou aanbieden bij hun DTB services?

Hoi Raymond,

Ja, stijlen zijn erg dataformaat- en softwareafhankelijk… Daarom heb ik ook zowel het formaat (WFS) als de applicatie (QGIS)in mijn vraag gespecificeerd :slight_smile:

Laten we onderzoeken of we zo’n repo van de grond kunnen krijgen.

ESRI software is een IT bouwsteen binnen RWS en QGIS niet.

“Vanaf 23 september 2020 heeft de hele overheid een wettelijke verplichting
om alle online informatie en diensten digitaal toegankelijk aan te bieden. Deze verplichting komt niet uit de lucht vallen. De Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte
(Wgbh/cz) bestaat sinds 2003 en er is al acht jaar een ‘Pas toe of leg uit’-verplichting voor digitaal toegankelijke online informatie. De overheid zou al jaren toegankelijke informatie en diensten moeten aanbieden.” Openbaar en toegankelijk | Forum Standaardisatie

Ik wil niet al te veel van het padje afdwalen maar volgens mij heeft de overheid een taak om data open en transparant beschikbaar te maken voor de burgers (en data techneuten). Open Source software / Open data gaan best goed samen. Maar soms moeten overheden ze even op weg geholpen worden door gebruikers van data.

2 likes

Je kunt een repo op github maken waar je de qml-files in zet. Mogelijk kun je die als ze klaar (genoeg) zijn delen met de Resource Sharing Plugin:

1 like

Ik zal hier eens naar kijken. Dank.

Heyo,

ik heb even gekeken naar die style, maar die komt al wel heel erg in de buurt van de WMS. Waarschijnlijk de labeling, pen stijl en vul stijl van sommige vlakken aanpassen en we zijn klaar :slight_smile:

Wat me wel opviel: het worden wel HEEL VEEL aparte styling rules… en dat dat in QGIS dan niet handig is om een stijltje te vinden.
Dus meteen maar een Feature Request voor aangemaakt:

Maar ik sluit me aan bij Raymonds optie: kijk eens naar die Resource plugin die is min of meer gemaakt hiervoor (maar vereist wel wat git/github kennis).
Laat maar weten als je er niet uitkomt, ik heb al een voorbeeld repo ervoor als je een beetje de structuur wilt zien:

1 like

interessante thread, het project https://github.com/geocat/bridge-metadata hoopt de conversie mogelijkheden binnenkort uit te breiden met esri-naar-qgis conversie (met geostyler als tussenformaat) geostyler is volgens mij erg sld georienteerd, dus hier lopen we mogelijk tegen dezelfde uitdaging aan.

de hierboven genoemde sld export uit geoserver is overigens waarschijnlijk oorspronkelijk aangemaakt met de geocat bridge voor arcmap tool, een alternatief voor de northroad tool.

2 likes