QGIS overlap en flintertjes

Met Intersect wil ik overlappende delen in QGIS in beeld brengen, van 2 polygoonlagen. Nu krijg ik ook de lijnen op de grens. Ik wil sowiso vlakken als output en omdat ik dit output bestand voor verdere bewerking wil gebruiken wil ik die lijnen er niet in.
Heb al gegoogled en kom op “Eliminate selected polygons” maar dan zou ik ze eerst moeten selecteren, wat nogal lastig is omdat het een groot gebied is (heel oost Nederland).

Iemand een idee?

Hoi Laura,
Irritant GIS-probleem, veroorzaakt door niet aansluitende geometrie. Er zijn vast tooltjes voor, maar ik selecteer meestal:

  • polygonen met een hele kleine oppervlakte
    of
  • polygonen met een hele grote verhouding omtrek/oppervlakte

Een andere truc is een buffer doen (van bijvoorbeeld -1 m) en daarna weer een buffer (van 1 m). Je krijgt dan wel een iets andere geometrie (met bijvoorbeeld afgeronde hoeken) maar het ligt aan je data en doel en nauwkeurigheid of dat erg is.

Die dingen heten trouwens slivers. Misschien vind je daarmee op internet nog wat interessants.

Hi Laura,

Kijk even bij de Qgis plugins: Check geometries. Die kan checken op o.a overlap, kleine polygoontjes, slivers, zowel binnen 1 dataset als relatie tot een andere dataset.

Ik ga het eens proberen, dank!

Er zit idd een optie “Sliver” , waar je een max m2 kunt invoeren. Ik ga hier eens verder induiken, bedankt!

Ik vind “flinterpolygoon” trouwens wel een briljante vertaling van “sliverpolygon” !

Misschien moeten we op de QGis stand op de GeoBuzz (21 maar een vrolijke vertaalsessie organiseren :thinking:

1 like

Het heet nu al splinterpolygoon in de Nederlandse QGIS, of bedoelde je dat ook?

Maar we zoeken bijvoorbeeld nog steeds wat moois voor:

  • on-the-fly (transformations)
  • smooth (pixmap transform)
  • mesh

Na het toepassen van een filter-expressie op een kaartlaag in QGIS (klik in legenda met rechtermuisknop op de kaartlaag en kies Filteren…) kunnen in één keer de geometrieën worden geselecteerd en verwijderd die voldoen aan de in de expressie opgenomen voorwaarde(n).

En dan zet je in de expressie gewoon het maximum m2 (area) neem ik aan? Ik heb een sliver van 0,3 m breed en 130m lang, dus moet de instelling voor maximum m2 best hoog zetten, ik heb ik nu op 100m2 gezet. Het voordeel is met de Check geometries plugin is dat je kan kiezen per sliver wat je ermee wilt doen. dan heb je toch een controle, nog 300 te gaan, maar het is de moeite waard!

op-de-vlieg gebruik ik meestal

1 like

Als je hele smalle polygonen wilt verwijderen kun je ook naar binnen bufferen, en dan met dezelfde afstand weer naar buiten bufferen. Lange en smalle polygonen “imploderen” dan.

Bijeffect: alle polygonen krijgen afgeronde hoeken (hoe sterk afgerond wordt bepaald door de bufferafstand.

1 like

Klopt, in de expressie kan de maximale oppervlakte worden vermeld.

Bedankt, dit is wat Raymond ook zei, heb het geprobeerd met -5m en dan blijven inderdaad alleen de grotere slivers over. Ik ga nog een en ander uitproberen, bedankt allemaal!