QGIS, PDOK en BAG: WFS lagen werken niet meer, maar hoe nu verder?

Goedemorgen,

Wij gebruiken in QGIS (v 3.10) de PDOK plugin (v 3.5.0) en gebruikten daarmee o.a. de BAG ‘panden’ en ‘verblijfsobjecten’ WFS-lagen.

De WFS-lagen geven alleen foutmeldingen. In de WMS-lagen krijgen we het niet voor elkaar om legenda’s, selecties of exports te maken. We hebben dus best wel een probleem als de WFS lagen niet werken. Ook niet gehinderd door technische kennis of tijd om er in te duiken hebben we er een uitdaging bij gekregen.

Bij het laden van de WFS-lagen verschijnt de volgende fout:
Ongeldige kaartlaag: De laag pagingEnabled=‘true’ restrictToRequestBBOX=‘1’ srsname=‘EPSG:28992’ typename=‘bag:pand’ url=‘https://geodata.nationaalgeoregister.nl/bag/wfs/v1_1?SERVICE%3DWFS%26language%3Ddut%26’ version=‘2.0.0’ is geen geldige laag en kan niet worden toegevoegd aan de kaart. Reden:

Hoe kunnen we deze weer werkend krijgen?

Edwin

Heb je dit probleem alleen als je gebruik maakt van de BAG WFS vanuit de PDOK plugin?

Als ik de WFS zelf koppel als verbinding in QGIS zie ik geen problemen.

Wellicht dat je op deze manier kan werken totdat de PDOK plugin wordt bijgewerkt.

2 likes

Heb inmiddels ook een pull request aangeboden op de code van de PDOK Plugin (is opensource) om dit probleem in de plugin op te lossen.

Mocht dit geaccepteerd worden door de beheerder van de code zou er een nieuwe versie kunnen komen waarin dit is opgelost.

5 likes

Dankjewel, deze methode had ik inmiddels wel uitgevonden, maar ook niet werkend gekregen omdat ik het te moeilijk had gemaakt met filters. Nu wel, maar het geeft nog wel veel timeouts. We kunnen in elk geval weer verder.

Er is inmiddels een nieuwe versie van de PDOK plugin uitgebracht door de ontwikkelaar.
In versie 3.5.1 is het probleem opgelost. Je kunt de plugin vanuit QGIS Plugin beheer updaten.

2 likes