QGIS-plugin: BGT_Downloader
Zoals ik al aankondigde in dit forum-bericht is de BGT_downloaderplugin beschikbaar gekomen. Jaren heb ik met veel plezier gebruik gemaakt van de plugin van @marco_duiker : de BGTImport-plugin. Met de komst van de BGT-OGC-API Features-service ontstond de mogelijkheid om de download en conversie in één plugin onder te brengen.
Functionaliteit
Met deze plugin kan je:
- Een geopackage opgeven voor opslag.
- Een uitsnede instellen voor je download. Standaard is dat de uitsnede van je kaartvenster. De uitgebreide QGIS-extent-widget maakt veel manieren mogelijk om een extent in te stellen.
- Aangeven welke features er van de OAPIF gedownload moeten worden.
De plugin filtert alleen de actuele objecten (eind_registratie IS NULL). - Aangeven of je layers in de geopackage wilt aanvullen met features of layers wilt overschrijven.
- Aangeven of je de layers aan je project toegevoegd wilt hebben.
De aanvul-optie is zeer flexibel. De plugin checkt op het voorkomen van dubbele features op basis van hun ID’s. Zoomen, pannen, nieuwe extent instellen, download starten: op die manier vul je incrimenteel je layers aan met BGT-features.
Beschikbaarheid
De plugin is beschikbaar:
- Via Github.
- Via de QGIS-plugin-manager.
Veelgestelde vragen
Vraag
- Ja maar Wim, waarom maak je geen downloadtool voor mijn favo-OAPIF-service?
- Ja maar Wim, waarom maak je geen generieke downloadtool voor OAPIF-services? Er komen per maand nieuwe OAPIF-services beschikbaar bij de PDOK.
Eh, geen tijd? En ik ben geen programmeur.
Een generieke tool vraagt om iets als een beheeromgeving voor het registreren van OAPIF-services, met daarin de servicenaam, url, unieke id, WHERE-statement. Gaat me te veel tijd kosten.
Vraag
- En QGIS4 in het najaar?
Deze plugin is geschikt voor QGIS4 cq QT6. Doorlopen met een QT5-naar-QT6-pythonscript van de QGIS-mensen. Daarna kort getest op een QGIS-QT6-installatie.