QGIS-plugin om een kaartlaag aan/uit te zetten door middel van een knop o.i.d

Hallo, ik vroeg me af er er een plugin o.i.d. is om kaartlagen makkelijk aan/uit te zetten, bijvoorbeeld door middel van een knop in een werkbalk.

In dit specifieke geval wil ik graag de opentopo-laag makkelijk als referentielaag aan en uit kunnen zetten, zonder dat ik mijn hele lagenlijst door hoef te scrollen. Een kp in een werkbalk leek mij wel handig daarvoor.

Ik ben benieuwd.

Ik denk niet dat zo’n plugin bestaat. Je hebt zelf vast ook al gezocht. Het zou wel heel eenvoudig te maken zijn als je heel specifiek die ene laag aan/uit zou willen zetten. Misschien een leuk project voor een regenachtige dag?

Wat je ook kunt doen is de “legenda’s” van je kaartlagen dichtklappen met het driehoekje, waardoor je lijst veel korter wordt en je minder hoeft te scrollen. Of een groter beeldscherm kopen! :smiley:

In de Python Console kun je de volgende commando’s stuk voor stuk intypen:

(1)

prj = QgsProject.instance()

(2) In het volgende commando zet je tussen de aanhalingstekens de naam van de laag waarvan je de zichtbaarheid wil aanpassen.

layer = prj.mapLayersByName(‘opentopo’)[0]

(3) Het volgende commando verandert de zichtbaarheid, je kunt deze regel steeds opnieuw uitvoeren om de laag aan/uit te zetten. (Let op, dit is één commando, en moet dus op één regel staan in de console.)

prj.layerTreeRoot().findLayer(layer.id()).setItemVisibilityChecked(not prj.layerTreeRoot().findLayer(layer.id()).isVisible())

Als je deze functionaliteit via een knop wil uitvoeren, zul je hiervoor een plugin moeten maken.

1 like