QGIS Plugin voor importeren GIO gmls

De gml bestanden die bij de GIO’s van een omgevingsdocument horen zijn niet direct door QGIS leesbaar.

Met behulp van de QGIS GIO import plugin van LandGoed kunnen deze GML-bestanden wel ingelezen worden.

Er is ondersteuning voor GIO-groepen, labels en normwaarden. Er is geen ondersteuning voor de visualisatie informatie in de vorm van de symbol encoding. Pull requests zijn welkom ;-).

MArco

3 likes

Hallo Marco
Hier zat ik net op te wachten, 6 van de 7 bstanden zijn nu wel in te lezen. Dus super!,
Een 7de bestand geeft echter een foutmelding. Zou jij hier naar kunnen kijken?
Grt Edwin Biegel

Ik wil best helpen. Maar ik kan dat niet zonder foutmelding en het 7e bestand.

Ha Marco,
Ik heb de GML’s van concept omgevingsverordeningen van enkele provincies eerder zonder veel problemen kunnen inlezen (projectie moest ik zelf definiëren). Dat waren bestanden die ik op de GITHub van Geonovum kon downloaden (bijv.: https://github.com/Geonovum/xml_omgevingsverordening_provincie_utrecht/tree/master/1.0.4)

Waar haal jij je GIO’s vandaan?

Wij maken GIO’s met onze software OpenOmgevingswet.

Verder zijn er GIO’s te downloaden bij pre-omgeving LVBB (wel eerst toegang vragen obv ip-adres) en officielebekendmakingen.nl.

1 like

Inmiddels is de plugin geheel vernieuwd. De volgende zaken zijn gewijzigd:

  • Er is een nederlandse vertaling
  • Bij sommige GIO’s werd een polygoon als lijn geïmporteerd, Dit is verholpen.
  • Naast de gio-gml kan nu ook de GIO-xml worden ingelezen.
  • De default styling van LVBB wordt toegepast.
  • Indien de GIO xml wordt ingelezen en deze styling informatie bevat (verplicht bij GIO-groepen of delen, en bij het gebruik van normwaarden) dan wordt deze styling toegepast en ook naast de .gml opgeslagen in SLD formaat.

1 like