Qgis schaalprobleem

Ik maak weer een kaartje met spoorlijnen.
Als ik een nieuw bestand maak en ik neem OSM als achtergrond, dan CRS = EPSG:3857.
Dan sleep ik een paar spoorlijnen er in die ik al klaar heb, dat zijn gpkg-bestanden. De spoorlijnen belanden op precies de goede plek maar de spoorbreedte is fout. De spoorbreedte is 1,44 en die heb ik zelf ingesteld en die staat goed. Maar de sporen op de kaart hebben een spoorbreedte van ~ 90 cm (gemeten met het meetgereedschap).
Dit heeft ongetwijfeld iets met de projectie te maken maar wat gaat er fout en hoe krijg ik het goed?

Aangezien de grootschalige plaats van de sporen klopt, zal de projectie in orde zijn. De afwijkende spoorbreedte is dus waarschijnlijk een gevolg van de gebruikte laag-stijl. Ik neem aan dat de stijl een simpele lijn is met een specifieke breedte.

De genoemde lijnbreedte-instelling van 1,44 wordt standaard geĂŻterpreteerd in millimeters. Dat is hier niet de bedoeling. Achter het veld voor de Stroke-Width in de laag-instellingen staat een veld voor de te gebruiken eenheid. Zorg ervoor dat dat veld staat ingesteld op Meters at Scale. (Mijn excuses voor het gebruik van de engelse termen)

Zo ingesteld werkt het bij mij goed.

1 like

Webmercator (EPSG:3857) is ongeschikt om in te meten. Als je in QGIS voor de Cartesische afstand kiest dan komt daar dus grote onzin uit. Met ellipsoĂŻdische afstand wordt in dit geval WGS 84 (EPSG:4326) gebruikt en klopt een gemeten afstand wel redelijk.

1 like

Ik heb vanuit de as twee spoorstaven, een 0,72 m naar links en een 0,72 m naar rechts (meters at scale). Maar het ziet uit alsof ik naar Märklin spoorlijntjes zit te kijken :wink:

De enige manier om de tegels van OSM scherp in beeld te hebben is volgens mij door EPSG:3857 te gebruiken. Maar als dat kwa maatvoering “grote onzin” oplevert dan moet ik iets anders verzinnen.

“Meters at scale” in 3857 zijn nog steeds geprojecteerde meters, en die wijken flink af.

Je kunt een beetje valsspelen en in Nederland (ongeveer 52 graden noorderbreedte) je waarden delen door cos(52). Dat ziet er zowel in de Eemshaven als Maastricht naar mijn idee prima uit.

Dit is de expressie in QGIS:
0.72 / cos( 52 / 180 * pi() )

Maar je kunt ook gewoon 1.17 m intypen :slight_smile:

1 like

Super. Ik heb het zo gedaan.

Nog iets affengeiler zou zijn om de tegels van OSM zelf te berekenen in EPSG:28992. Maar dat is denk ik hogere wiskunde. Misschien zoek ik het een keer uit.

Is ook een leuk uitzoekklusje.

Kijk eens op de pagina van de OpenBasisKaart, een OSM-gebaseerde tile service in RD. Die kun je gratis gebruiken, maar er staat ook een link naar de uitleg hoe je zo’n service zelf kan optuigen. Leuk Kerstprojectje! :slight_smile:

https://www.openbasiskaart.nl/index.html

1 like