QGIS, TopoTijdreis, verschuiven

Goedemiddag,

Ik ben nieuw hier, ik hoop dan ook dat ik mijn vraag bij het juiste onderwerp plaats.
Ik werk graag in QGIS met Topo Tijdreis, deze laadt ik dan via PDOK in, ik heb gemerkt dat kaarten uit bepaalde jaren een verschuiving vertonen tov de huidige kaarten, erg lastig op een bepaalde schaal. Als voorbeeld stuur ik een schermafbeelding mee, je ziet hier een Open topo kaart met een TopoTijdreiskaart van 1940 eronder, begraafplaats te Losdorp, je ziet dat de gracht rondom de begraafplaats en de wegen iets zijn verschoven. Weet iemand hoe ik dit kan corrigeren of anders aan kan vliegen? Alvast bedankt!

Naschrift, niet alleen in QGIS, dit is ook het geval bij EDUgis (Data- en kaartportalen | EduGIS), de verschuiving is precies dezelfde.

Groet, Eric.

Schermafbeelding 2024-06-06 062301

De oude kaarten zijn gewoon niet zo nauwkeurig. Als in een gebied de oude en de nieuwe kaart overal op dezelfde manier verschoven liggen, dan zou je het in theorie op kunnen lossen door de WMTS-parameters van de oude kaart iets aan te passen. Voor de omgeving van Losdorp ligt de kaart van 1940 in Topotijdreis echter niet overal op dezelfde manier verschoven. Om dit op te lossen heb je rubbersheeting nodig. Daarbij moet je voldoende corresponderende punten in de oude en nieuwe kaart aanklikken zodat QGIS de oude kaart zo uit kan rekken en samendrukken dat ze opelkaar passen. Dit kan een behoorlijk tijdrovende klus zijn als je het goed wil doen. Ik weet niet of er een QGIS-functie/plugin is voor rubbersheeting van een als WMTS aangeboden kaartlaag zoals Topotijdreis. Vermoedelijk niet, dus dan moet je eerst een screenshot maken van de oude kaart (of de WMTS-tegeltjes downloaden en aanelkaar plakken) zodat je het resulterende plaatje in QGIS kan georefereren met rubbersheeting. Of je kunt een GeoTIFF van de actuele kaart downloaden en die met rubbersheeten naar de oude kaart vervormen.

Conclusie: Tenzij het heel belangrijk voor je is om een stukje kaart van een specifiek gebied, jaar en schaal uit Topotijdreis goed te leggen ten opzichte van de actuele kaart, is het te veel werk en zul je gewoon moeten accepteren dat de oude en nieuwe kaart wat verschoven liggen.

2 likes

Als aanvulling, sommige verschillen zijn voor de hand liggend, maar er worden ook regelmatig wegen verlegd. En natuurlijke watergangen hebben sowieso de neiging om te veranderen.

2 likes

Dank je Jochem, duidelijk, ik was er al bang voor, ik heb ooit weleens oude kaarten op bestaande gelegd en geprobeert te georefereren, ook zoiets, een hoop werk en het klopt toch net niet. Voor dat wat ik er mee wil, zie bijlage, met name oude sloten en perceelsgrenzen zichtbaar maken moet het toch wel een beetje moeten kloppen, zie bijlage. I


k zal er genoegen mee moeten nemen denk ik. Bedankt voor je antwoord in ieder geval!

Hoi Anton!

Klopt hoor, dat is waar, in dit geval is het echter wel een verschuiving van de kaarten, bedankt voor je antwoord, leuk forum dit!

2 likes

Nee, het is die van 1925.

Hoe meer je georefereert hoe beter je wordt. Dus ook deze kaart uit 1925 is goed te leggen. Je zou de oude kaart in originele resolutie (ik denk dat dat het scherpst is) moeten downloaden en opslaan in oorspronkelijk bestandsformaat dus zonder omrekening naar jpg of zo iets. En dan lekker georefereren :slight_smile:

Als het alleen een verschuiving is dan kun je ook georefereren met een simpel gereedschap zoals Raster \ Freehand Raster Georeferencer \ Add raster.
Ik weet niet of die standaard aan staat dus eerst even kijken bij de plugins of Freehand Raster Georeferencer aan staat.

1 like

Leuk project trouwens met die verdwenen dijken. Hoe groot is het gebied dat je wil onderzoeken?

Bedankt voor je antwoord, je hebt helemaal gelijk vwb de jaartallen van die kaarten, zoals gezegd komt deze uit TopoTijdreis, ik weet dat de tijdsbalk soms (vaak) niet overeenkomt met de werkelijkheid.
Wat me op het tweede brengt, vergeet aub niet dat ik een amateur ben, hoe kom ik aan de originele, downloadbare kadasterkaarten?

Zoiets ongeveer, directe omgeving Losdorp.

Ik ben ook maar een amateur :face_with_peeking_eye:
Het kaartje hierboven is ongeveer een vierkante kilometer.
Misschien weet @Jochem hoe je een “screenshot” maakt. Maar volgens mij kun je links bij je lagen de Topotijdreislaag rechtsklikken en dan klikken zoom to native resolution en dan de kaart exporteren. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

2 likes

De gescande, originele kadastrale Minuutplans kun je opzoeken en downloaden bij de beeldbank.cultureelerfgoed.nl, en misschien kun je hier ook nog iets vinden.

En je kunt in QGis inderdaad met een rechtermuisklik op de laagnaam kiezen voor Export->Save As…
ALs je dan GeoTiff gebruikt, is je plaatje ook meteen gegeorefereerd opgeslagen.

2 likes

Wat ik bedoelde is gewoon in je internetbrowser naar topotijdreis.nl gaan, inzoomen, op de knop PrtSc op je toetsenbord drukken en dan in MSPaint Ctrl-V, Ctrl-S. In QGIS kan je vast ook exporteren maar ik weet niet precies hoe je dan zorgt dat je de originele resolutie krijgt.

Een andere optie die ik eerder al noemde is dat je de individuele tegeltjes download en die aan elkaar plakt. Dit is de 1940-tegel van de begraafplaats van Losdorp: https://tiles.arcgis.com/tiles/nSZVuSZjHpEZZbRo/arcgis/rest/services/Historische_tijdreis_1940/MapServer/tile/11/75079/75704

De laatste 2 getallen zijn het rij- en kolomnummer van de tegel, dus de tegel ten oosten hiervan is:
https://tiles.arcgis.com/tiles/nSZVuSZjHpEZZbRo/arcgis/rest/services/Historische_tijdreis_1940/MapServer/tile/11/75079/75705

De tegel ten zuiden van die tweede tegel is:
https://tiles.arcgis.com/tiles/nSZVuSZjHpEZZbRo/arcgis/rest/services/Historische_tijdreis_1940/MapServer/tile/11/75080/75705

Maar als je ergens de hele originele scans kan downloaden zoals @sbjager voorstelt, dan is dat veel handiger.

2 likes

Dat moet je in dit geval niet doen want het gaat er juist om nieuw te georefereren.

Individuele tegels aan elkaar plakken is een fluitje van een cent in Gimp als je eerst het raster aanslingert, instelt op 256 pixels en magnetisch maakt. Dat kan ik wel even voor je doen als je wil.

Overigens zijn de originele kaarten scherper maar wie die heeft weet ik niet.

Toevoeging: ik heb even getest en een screenshot van topotijdreis.nl levert exact dezelfde pixels als een losse tegel. Het is dus niet nodig om tegels te gaan downloaden.

1 like

Bedankt voor de antwoorden allemaal, ik ga er mee aan de slag, wordt vervolgt!

Nog een tip die misschien van pas komt: in Firefox krijg je met [Shift-Ctrl]-M een balk te zien waar je de grootte van de viewport kunt instellen. Dus als je een klein scherm hebt en je hebt de juiste zoomfactor ingesteld dan kun je met bovenstaande toetscombinatie je viewport instellen op bv 4000 Ă— 4000 pixels. Dan nog even de schuifbalkjes beneden en rechts in het midden zetten en je doelgebied in het midden schuiven met de muis en dan kun je met het fototoestelknopje een screenshot maken van 4000 Ă— 4000 px. Die afbeelding staat vervolgens in je Downloads.

Als voorbeeld heb ik even een OSM laag genomen en een huisje overgetrokken:

image

Als je in QGIS op je topotijdreis-laag van je gewenste gebied inzoomt (eventueel eerst naar 100% zoomen) kun je je kaartbeeld exporteren naar png:

Project > Import/Export > Export Map to Image…

Als je dan exporteert naar .png, wordt er ook een .pgw bestandje gemaakt met de ligging van je .png afbeelding in coordinaten:

0.29900740740682791
0
0
-0.29900740740682791
589072.75250185199547559
6745002.05889629572629929

De laatste 2 regels zijn je x en y waarden, en die kun je nu aanpassen. Ik heb bij beide 10 (m) opgeteld.

Als je de .png nu opent in QGIS met drag&drop uit je verkenner, wordt de abbeelding een kaartlaag en is die 10m verschoven in de x- en y richting:

image

1 like