QGIS wie helpt met Atlas?

Dag allemaal,

Ik ben een nieuwe QGIS’er. Ik ben van plan om stippenkaarten te maken: per vogelsoort komt in elk kilometerhok (1km2) een stip te staan die het aantal exemplaren van de betreffende soort weergeeft. De grootte van de stip is afhankelijk van het aantal.

Ik heb een dataset (CSV) met een aantal kolommen. Als voorbeeld van kolomkoppen: X - Y - Soort 1 - Soort 2 - Soort 3 - etc.
X en Y geven de coördinaten van het centrum van elk kilometerhok. Onder elke soortnaam staat per kilometerhok het aantal aangetroffen exemplaren per soort.

Handmatig slaag ik erin om voor elke soort een kaartje te maken (door steeds op de CSV te klikken en een andere kolom te selecteren), maar dit zou volgens mij ook via de Atlasfunctie van QGIS moeten kunnen. Omdat elke soort echter in een nieuw kolom staat, krijg ik het niet voor elkaar om die te gebruiken.

Dus ofwel mijn dataset is op deze manier niet bruikbaar (en in dat geval: hoe maak ik deze bruikbaar?) ofwel ik zie iets anders over het hoofd.

Zoals gezegd, een echte beginner met QGIS. Hopelijk heeft iemand voor mij de gouden tip.

Met groet en dank,
Jeroen

Hoi Jeroen,

Ik ben ook een beginnende QGisser dus of je veel aan mijn antwoord heb weet ik niet maar ik wil een poging doen. Volgens mij gaat je dit zomaar niet lukken omdat de atlas zich richt op verschillende locaties terwijl jij je wilt richten op verschillende soorten als “filter” voor je atlas. Volgens mij moet het lukken als je verschillende tabellen (dus 1 per soort) en dan de atlas de verschillende tabellen aan laat roepen waardoor je niet telkens die handeling hoeft te herhalen.
Zoals ik zei ik ben ook een beginner dus ik kan er helemaal naast zitten.

Groeten
Mariëlle

Wellicht helpen deze twee links

https://www.qgistutorials.com/en/docs/automating_map_creation.html

Als ik het goed begrijp heb je een dataset nodig met 3 kolommen, zoiets als deze
record ID ; vogelsoort ; coördinaat
1 ; merel ; geom1
2 ; merel ; geom2
3 ; duif ; geom

Je loopt dan over de kolom record ID met de zoom op coördinaat. In de tweede url staat hoe je de vogelsoort kan gebruiken als filter om data uit een tweede GIS laag te filteren.

Succes