Raadplegen Activiteiten API - FunctionelestructuurRef

Ik heb een vraag met betrekking tot het achterhalen van de functionelestructuurRef van een activiteit.

Voor de API “Uitvoeren services” (Uitvoeren services - Ontwikkelaarsportaal) is het nodig om de functionelstructuurRef van activiteiten mee te geven wanneer je bijvoorbeeld indieningsvereisten wil bevragen.

Nu zou ik verwachten dat ik met de API “RTR Gegevens raadplegen” (CRUD RTR-gegevens raadplegen - Ontwikkelaarsportaal) de functionelestructuurRef van activiteiten mee krijg wanneer ik daar een activiteit bevraging doe maar dat is niet het geval.

Ontbreekt de functionelestructuutRef nog in de API of moet ik die op een hele andere manier achterhalen?

Dat is op dit moment nog niet mogelijk via een API. Omdat meerdere leveranciers hierom gevraagd hebben, zal het opvragen hiervan wel mogelijk gemaakt worden deze zomer.

Voor nu bestaan twee manieren om deze te achterhalen:

  1. Via de RTR-front end: Omgevingsloket. Daar vind je de knop “kopieer functionele structuur referentie”, wanneer een regelbeheerobject wordt geselecteerd.
  2. Omdat deze referentie een voorspelbare samenstelling heeft, kun je de referentie ook genereren. De referentie wijst namelijk, naast een aantal vaste elementen, naar het OIN van het regelgevend bestuursorgaan, het regelbeheerobject bij de activiteit en de id van de activiteit.

Voor meer uitleg, zie ook STTR hoofdstuk 4: Standaard en informatiemodel toepasbare regels (STTR en IMTR) - Informatiepunt Leefomgeving.

Bedank voor de uitleg.
Zijn er verder nog plannen om de RTR Gegevens raadplegen uit te breiden met additionele query parameters? Je kunt nu alleen filteren op een geo object maar je zou bijvoorbeeld ook willen filteren op een specifiek bevoegd gezag of bestuursorgaan.

Ja, de CRUD RTR gegevens wordt ook uitgebreid met verdere filters. Daarnaast komt er een API om ook toepasbare regelbestanden op te halen. We zullen dit in het volgende leveranciersoverleg uitgebreid toelichten. Mocht je specifieke wensen hebben, stuur dan een mail naar toepasbareregels@rws.nl. We kunnen dan nagaan in hoeverre deze al onderdeel zijn van de plannen.