Via deze site kun je geotif files downloaden van top25raster data.
Het probleem dat ik ondervind is dat geen van deze bestanden geldig zijn.
Iemand een idee…?
Misschien zijn ze te groot voor Paint. Kun je ze wel openen in QGIS?
Nee ze zijn ook helemaal niet groot. Wel allemaal consequent corrupt lijkt het.
Herstel, In Qgis werken ze wel. Maar in AutoCAD en PAint niet. Gek…
CloudCompare
GstarCAD (DWGvariant) > No display
Doet hij het in AutoCAD?
Ik denk dat het Cloud Optimized GeoTiffs zijn. Dat is een vrij recente compressiemethode die niet door Autodesk wordt ondersteund. Met Map 3D worden het zwarte vlakken.
Dank je voor de toelichting! Ik lees dat OGC een website heeft over deze standaard. Approval date van de laatste zou zijn 10-09-20199
Er wordt vanuit PDOK momenteel naar dit issue gekeken. Komen zsm met een update.
Op zich is het niet verkeerd om COG toe te passen (want kleinere bestanden enzo), maar helaas wordt dat nog niet overal ondersteund. De AHN GeoTiffs die via PDOK worden verstrekt, zijn ook COG en dus onbruikbaar in bijvoorbeeld Civil 3D.
Als het geen probleem is om GeoTiffs niet als COG te leveren voor PDOK dan zou dat heel fijn zijn!
Vraag me af of het er in zit dat het COG’s zijn, heb meer het idee dat het in de COG toegepaste compressietype (ZSTD) de boosdoener is.
LZW als compressiemethode wordt wat breder ondersteund (in ieder geval ook in Paint, merk ik.
Een COG met LZW compressie is slechts 5% groter dan met ZSTD compressie (steekproef met n=1 )
We hebben een wijziging doorgevoerd, waarmee via de ATOM uitgeleverde GeoTiffs wederom als ‘normale’ GeoTiff i.p.v. als COG worden verstrekt. Deze zouden nu dus weer met de verschillende tools te openen moeten zijn.
Fijn dat dit zo snel opgepakt is!
Ze zijn in ieder geval weer leesbaar in AutoCAD! Thanks