Rd2018 exact naar wgs84

Voor civieltechnische werkzaamheden wil ik een autocadtekening getekend in rd-2008/rd-2018 omzetten naar een .shp in wgs-84.
Dit bestand kunnen we vervolgens inladen in een landbouw gps-systeem om stuurlijnen te kunnen rijden.
Als ik via q-gis importeer met EPSG 4289 en exporteer naar EPSG4326 heb ik circa 5cm verschil met mijn survey meetstok waarmee ik dezelfde lijn heb uitgezet. Welke handelingen zou ik moeten doen om een juiste projectie te krijgen?

Welk landbouw-GPS-correctiesysteem gebruik je? Is dit een door de NSGI gecertificeerd systeem? Zo niet, in welk CRS, realisatie en epoche zijn de coƶrdinaten die je hiermee krijgt?

EPSG:4326 is sowieso niet geschikt voor nauwkeurige toepassingen. Daarvoor is ETRF2000 (EPSG:9067 voor 2D of EPSG:7931 voor 3D) dat de gecertificeerde GNSS-netwerkaanbieders gebruiken beter geschikt.

Voor RD moet je (ongeacht de RDNAPTRANS-versie) EPSG:28992 gebruiken of EPSG:7415 voor RDNAP, geen EPSG:4289.

Met die EPSG-codes voor ETRF2000 en RDNAP zou de coƶrdinatentransformatie in een recente versie van QGIS goed moeten gaan.

1 like