Ik zou graag wat beter willen begrijpen hoe het nou zit met RDNAPTRANS versies… Als ik het goed begrijp, levert RDNAPTRANS2018 een nauwkeurigere transformatie van ETRS-h naar RDNAP, dan een oudere versie.
Stel nu ik heb twee punten in de kustwateren die beide komen uit GNSS ontvangers, maar ik heb alleen nog de RDNAP coördinaten. Één oude getransformeerd met RDNAPTRANS2008, en één nieuw punt getransformeerd met RDNAPTRANS2018.
Als ik deze punten ‘perfect’ met elkaar zou willen vergelijken, moet ik dan het oude punt eerst terugrekenen naar ETRS-h met RDNAPTRANS2008, en vervolgens met RDNAPTRANS2018 weer omrekenen naar RDNAP?
Of levert zo’n dubbele transformatie meer fouten op dan RDNAPTRANS2018 heeft verbeterd? Of is er op een andere manier ook een directe transformatie tussen 2008 en 2018 te doen?
Of begrijp ik het concept van RDNAPTRANS versies gewoon helemaal verkeerd?
Extra vraag met betrekking tot een nieuwe versie van NLLAT2018. Klopt het dat dit conceptueel totaal anders is in de zin dat het referentievlak daadwerkelijk is aangepast in tegenstelling tot NAP? Kan ik twee (1 in ETRS-LAT2006 en 1 in ETRS-LAT2018) punten makkelijk vergelijken door deze beide terug te rekenen naar ellipsoïde hoogte met behulp van hun ‘eigen’ LAT matrix?
Wat de beste strategie is, hangt af van de toepassing, meetmethode en de RDNAPTRANS-versies.
Voor de meeste toepassingen is het niet nodig om onderscheid te maken. Oude RDNAP-coördinaten en oude ETRS89-coördinaten kunnen dan gewoon met nieuwe coördinaten gecombineerd worden. De verschillen zijn namelijk van dezelfde ordegrootte als de meetruis van bijvoorbeeld RTK GNSS.
Voor de allerhoogste nauwkeurigheid zou je naar de originele metingen terug moeten gaan en die opnieuw verwerken, dus GNSS-data herprocessen tot basislijnen en opnieuw vereffenen. Waarbij je dan tegen vragen aanloopt in hoeverre de nieuwe ETRS89-coördinaten van bijvoorbeeld de GNSS-referentiestations van AGRS.NL door de tijd heen niet alleen verbeterd zijn door een steeds langere meetreeks, maar ook veranderd zijn door lokale verplaatsing door deformatie van de stations. Als opnieuw verwerken van de metingen niet kan, is een andere strategie nodig.
Voor de verschillen tussen RDNAPTRANS™2008 en 2018 heeft het Kadaster voor de referentiepunten in RDinfo de volgende strategie gehanteerd. Voor punten die origineel in RD gemeten zijn (zoals kerktorens) zijn de RD-coördinaten vastgehouden en nieuwe coördinaten in ETRS89 berekend met RDNAPTRANS™2018. Voor punten die met GNSS gemeten zijn (zoals kernnetpunten) zijn de coördinaten in ETRS89 vastgehouden en nieuwe RD-coördinaten berekend. Aangezien jij met GNSS gemeten coördinaten in RDNAP opgeslagen hebt, zou dit neerkomen op deze coördinaten met RDNAPTRANS™2008 naar ETRS89 terugtransformeren en dan met RDNAPTRANS™2018 opnieuw naar RD transformeren. Voor NAP en LAT is dezelfde strategie mogelijk.
Deze strategie werkt omdat tussen RDNAPTRANS™2008 en 2018 de realisatie van ETRS89 niet aangepast is. Dit is voor beide AGRS2010, wat nog altijd de Nederlandse realisatie van ETRF2000 is. Voor de veranderingen tussen RDNAPTRANS™2000 en 2004, en de veranderingen tussen RDNAPTRANS™2004 en 2008 werkt dit niet zo. Bij die versies is namelijk wel de realisatie van ETRS89 aangepast of zelfs ook NAP herzien, met nieuwe hoogtes voor de NAP-peilmerken.
Mocht je nog meer willen weten dan hoor ik dat graag. Je kan ook mailen via het NSGI-contactformulier. Voor details over de hoogte kunnen collega’s van Rijkswaterstaat (NAP) en Dienst der Hydrografie (LAT) dan nog aanvullen.