Reden(atie) dat de markering/centroide van de locatieserver bij percelen buiten het polygoon geplaatst word

Beste,

Is er een bekende reden(atie) dat de markering / centroide van een perceel bij gebruik van de locatieserver buiten het perceelvlak word geplaatst?
Dit levert best vaak misleidende resultaten op. Als voorbeeld als je in Qgis naar Perceel Westervoort (WTV00) B 964 zoekt met de pdok locatieserver word de gele markering op een ander perceel geplaatst, namelijk 958.

Zelf zou ik graag zien dat de markering gedwongen in de polygoon geplaatst word, maar wie weet is er een reden dat hier niet voor is gekozen?

Belle

2 likes

Ik weet de reden niet, maar ik vermoed vanwege rekenkundige factoren. Het is veel eenvoudiger om een gemiddelde van alle knikpunten te berekenen dan uit te rekenen hoe een punt binnen een oppervlakte valt.

In QGIS kun je wel een functie vinden die punten binnen een vlak plaatst:

En ik heb er al een keer een blog over geschreven:

Maar hoe je het oplost met de Locatieserver weet ik niet. Kun je het adres niet opvragen van een perceel en daarvan de locatie opvragen?

Dit is de functionaliteit van de locatieserver. Naast die centroide wordt tevens een versimpelde geometrie meegegeven. Die versimpelde geometrie kan gebruikt worden om de feature te tekenen. Doordat het punt een centroide is en dus precies in het midden ligt kan een client zijn viewport op basis daarvan correct instellen, met een point on surface ligt deze niet in het midden. Zelfs als er een goede reden zou zijn om dit aan te passen (op zich snap ik dat) zal het gedrag van deze service breken, wat niet wenselijk is.

PDOK is momenteel bezig met een doorontwikkeling van de locatieserver die geïnspireerd is door OGC APIs, daarin gaan we dit sowieso anders aanvliegen. Daar zal inderdaad een point-on-surface gekozen worden, en tevens een extent mee worden gegeven zodat de viewport correct ingesteld kan worden door een client, naast een verwijzing naar feature in een OGC API (niet versimpeld). Die API is momenteel nog niet beschikbaar.

5 likes

Bedankt voor je uitgebreide antwoord en inzicht, het is jammer dat de markering hierdoor soms verwijst naar een ander perceel dan is opgegeven maar fijn dat er in de doorontwikkeling een point-on-surface komt, ben benieuwd!

2 likes

Als je in de Plugin naar de “Instellingen”-tab gaat, kun je daar aangeven dat de plugin niet een kruisje moet tonen, maar de vereenvoudigde geometrie. Dat maakt het duidelijker welk perceel het is in dit geval.

Dat blijft niet staan zoals het kruisje overigens, is tijdelijk.

3 likes

Thanks! het ging mij alleen niet om het gebruik in qgis zelf. de locatieserver functionaliteit word ook opgenomen in andere (saas) pakketten waarbij de markering dus ook op het verkeerde object geplaatst word, helaas kunnen we het als gebruiker dan verder niet instellen.

1 like

Een centroïde is wat het is: een centroïde.
“Binnen een polygoon vallen” is géén eigenschap van een centroïde.

1 like

Overigens kun je een saas-oplossing natuurlijk ook opdracht geven om niet de centroïde maar de versimpelde geometrie op het scherm te tonen.

In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van het opvragen van het betreffende perceel Westervoort (WTV00) B 964 in een OpenLayers app (OpenLayers Viewer met Nederlandse open geodata).
Ja, inderdaad: de geometrie is wel echt versimpeld… :expressionless:
Gelukkig zal de nieuwe Locatieserver een verwijzing meesturen naar een feature in een OGC API (niet versimpeld). Wanneer komt deze API wel beschikbaar, @RoelvandenBerg

1 like

Beste allemaal, we staan aan de vooravond om de Location API te publiceren via het geoforum en jullie te vragen om deze te gaan testen. Informatie volgt snel. Op dit moment proberen we nog de puntjes op de i te zetten en ervoor te zorgen dat de meeste data ook dagelijks wordt bijgewerkt. Nu gaat eea er wel echt wat anders uitzien. Een goed beschrijving hiervan is ook nog in de maak.

Sorry… .ik durf nog even geen concrete datum te noemen; februari?

5 likes