Regio's schoolvakanties als data

Ik was op op zoek naar een kaart met de regio indeling van Nederland voor de schoolvakanties met Noord, Midden en Noord. Deze kon ik online niet vinden. Op data.overheid.nl zag ik ook een verzoek van 2 jaar geleden waarop het antwoord was: niet beschikbaar.

Daarom heb ik de dataset zelf gemaakt op basis van Bestuurlijke grenzen API en de gemeente lijst van https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schoolvakanties/regios-schoolvakantierijksoverheid.nl .

Hiervoor heb ik het volgende script gebruikt:

select regio, ST_SimplifyPreserveTopology(st_transform(((st_dump(geom)).geom),4326),0.0001)::geometry(Polygon,4326) as geom
from (
select 
regio,
st_union(geom) as geom 
from (
select *,
case when ligtinprovincienaam in ('Drenthe','Fryslân','Groningen','Noord-Holland','Overijssel')
 or ligtinprovincienaam='Gelderland' and naam ='Hattem' 
  or ligtinprovincienaam='Flevoland' and naam <>'Zeewolde' 
 then 'Noord' 
 when ligtinprovincienaam in ('Zuid-Holland')
  or ligtinprovincienaam='Flevoland' and naam = 'Zeewolde' 
  -- or ligtinprovincienaam='Noord-Babant' and naam <>'Altena' 
 or  ligtinprovincienaam='Utrecht' and naam not in ('De Ronde Venen','Eemnes') 
 or  ligtinprovincienaam='Gelderland' and naam in ('Maasdriel','Aalten', 'Apeldoorn', 'Barneveld', 'Berkelland', 'Bronckhorst', 'Brummen', 'Buren', 'Culemborg', 'Doetinchem', 'Ede', 'Elburg', 'Epe', 'Ermelo', 'Harderwijk', 'Heerde', 'Lochem',  'Nijkerk', 'Nunspeet', 'Oldebroek', 'Oost Gelre', 'Oude IJsselstreek', 'Putten', 'Scherpenzeel', 'Tiel', 'Voorst', 'Wageningen', 'West Betuwe', 'Winterswijk','Zutphen' )
   then 'Midden' 
when ligtinprovincienaam in ('Limburg','Zeeland')
or ligtinprovincienaam = 'Noord-Brabant' and  naam not in ('Woudrichem ','Altena')
or ligtinprovincienaam = 'Gelderland' and naam in ('Lingewaard','Arnhem','Berg en Dal','Beuningen','Doesburg','Druten','Duiven','Heumen','Nijmegen','Overbetuwe','Renkum','Rheden','Rozendaal','Rijnwaarden','Westervoort','West Maas en Waal','Wijchen','Zaltbommel','Zevenaar')
then 'Zuid' 
else 'nader te bepalen' end as regio
from areas.gemeenten
) as x
group by regio
) as x
where regio <> 'nader te bepalen'

Het resultaat is deze qgis webkaart: Regio indeling vakantiespreiding Scholen
en als geojson.
Enkele gemeentes staan nog niet op de kaart omdat oude gemeentegrenzen worden gebruikt van opgeheven gemeentes die nu niet meer actueel zijn. Voorbeelden zijn de voormalige gemeentes Didam en Abcoude. Weet iemand waar ik historische gemeentegrenzen kan vinden?

2 likes

Hoi. Historie kun je bij pdok als atomfeed vinden
https://www.pdok.nl/atom-downloadservices/-/article/bestuurlijke-grenzen#af08a124b73f59267bc0b9e9f36eb5eb

In je sql zie ik een aantal mogelijke fouten: Zeewolde komt zowel in de select van Noord als Midden voor en bij de select van Midden ontbreekt de r van provincie Noord-Brabant.

Bestuurlijke Gebieden is de opvolger van de Bestuurlijke Grenzen.

Voor downloads:
2015 t/m 2021 Bestuurlijke grenzen
2021 t/m nu Bestuurlijke Gebieden

Dank voor de reacties.
In Regio Noord vallen alle gemeentes van de Provincie Flevoland, behalve Zeewolde (vandaar de <>, om deze uit te sluiten. Zeewolde wordt vervolgens toegevoegd bij Midden. Zeewolde klopt volgens mij dus wel. Er zit inderdaad een spelfout in ‘Babant’ dit corrigeer ik. Dit heeft geen effect op de uitkomst, want de regel was uitgecommend ( – ) , want Altena is gesplitst. Dank voor het meedenken.

De gemeente Didam is volgens Wikipedia in 2005 opgegeven. Zijn er ook bestuurlijke gebieden beschikbaar die zo oud zijn?

Het CBS heeft een dataset Gebiedsindelingen 1995-2015 die je kunt downloaden (of als WMS en WFS kunt gebruiken). Let wel op dat

De polygonen van deze indelingen zijn meestal cartografisch vereenvoudigd. Dit is het geval als in de laagnaam “gegeneraliseerd” staat.