Relatieve paden en onderverdeling in folders

Ik ben voor een opdracht een Qgis project aan het maken waar verschillende shapefiles in worden geladen met rule-based symbology. Aangezien shapefiles uit meerdere bestanden bestaan in de map, werd het na de zoveelste nogal onoverzichtelijk. De opbouw van deze situatie was als volgt:
Situatie 1:
- MAP/FOLDER PROJECT

  • project.qgz
  • shapefile 1
  • shapefile 2
  • shapefile …

Om het overzichtelijk te maken, dachten wij dat we het in verschillende mappen konden onderverdelen. Hierbij de volgende situatie:
Situatie2:
- MAP/FOLDER PROJECT
project.qgz

  • Map onderwerp shapefile 1
  • Shapefile 1
  • Map onderwerp shapefile 2
  • Shapefile 2
  • Map onderwerp shapefile …
  • Shapefile…
    Hierbij bevindt het project zich dus 1 map hoger dan de gebruikte shapefiles.

In beide gevallen is de optie voor relatieve paden ingeschakeld en werkt het op mijn locatie naar behoren.

Het probleem: Op het moment dat ik de hoofdmap verplaats in situatie 1 naar een andere locatie om het te delen met collega’s, vinden er geen problemen plaats.
Op het moment dat ik hetzelfde doe met situatie 2 worden de relatieve locaties niet meegenomen en moet de gebruiker opnieuw aangeven waar de bestanden zich bevinden.

Op het internet kan ik geen uitleg vinden over deze manier van implementatie in de relatieve paden, dus hopelijk weet iemand de oorzaak van het probleem. Mocht het zo zijn dat een project zich niet een pad hoger mag bevinden dan de bestanden die gebruikt worden, dan hoor ik graag hoe jullie structuur in jullie gedeelde relatieve projecten aanbrengen.

Ik heb zo niet het antwoord, maar de .qgz file is een gezipte .qgs file. Dat is xml-bestand en kun je openen in een text editor om te kijken wat er in zit. De verwijzingen naar de databronnen geven vast een aanwijzing.
Zoek naar de tag:
<layer-tree-layer source=... />

1 like

Welke versie van QGis gebruik je? Ik kan het alleen testen met 3.10 op dit moment, maar daar heb ik geen probleem met relatieve paden en shapefiles. Misschien is het iets met versies? Of het zit hem in de rule-based symbology. Ik heb een testje gedaan met 3 simpele shapefiles, zonder veel te doen met symbologie. Misschien zit daar iets pad-gerelateerd tussen? Dat de relativiteit niet respecteert?

Ik gebruik Qgis versie 3.22.11. In de rule-base symbology zitten geen verstopte relatieve paden. Het zijn regels die relateren tot datumvariabelen in de atributetable. Helaas heeft hij het daar ook al zwaar mee soms :’). De opmerking over het .qgz file heeft het probleem verholpen. Door hem uit te pakken lost het het probleem van de relatieve naar absolute paden op. Waarom dit is, heb ik helaas niet kunnen uitvinden.

1 like

Het uitpakken van de qgz. naar een qgs verhielp het probleem in 1 keer; ik neem dus aan dat het aan het zipfile lag. Helaas was het onmogelijk het als xml bestand te openen om écht even intern naar het probleem te kijken, maar het is opgelost; dankjewel!