Required request parameter 'datum' for method parameter type LocalDate is not present

Ik probeer activiteiten op te vragen via de apikey maar krijg deze melding retour.
In de JSON staat niet dat LocalDate required is maar ook al vul ik hem in krijg ik deze melding
Ook het format van hoe datums meegegeven worden ontbreekt in de JSON zodat het ook maar gissen blijft wat hier verwacht wordt.
In de JSON zou het veld DatumRequiered optioneel zijn maar kennelijk wordt LocalDate verplicht?
heb ook veel formats geprobeerd en met quotes en zonder quotes 20240429 29042024 “20240429” etc

gaat om deze service
CRUD RTR-gegevens raadplegen - Ontwikkelaarsportaal (aandeslagmetdeomgevingswet.nl)
Is er ook ergens een handleiding hoe deze JSONs te lezen zijn en of zijn ze niet meer actueel? dat velden nu verplicht zijn die niet als verplicht staan?

Wie weet wat ik waar moet invullen in deze?

aandeslagmetdeomgevingswet.nl/publish/pages/167490/toepasbareregels-crud-rtr-gegevens-v2.json

Als ik de OpenAPI Specification (OAS) van deze API in editor.swagger.io open, zie ik op het GET activiteiten endpoint wel degelijk een verplichte datum parameter staan:

Aangezien een OAS al snel enkele duizenden regels JSON is, zou ik je altijd aanraden om een tool als bovenstaande swagger pagina te gebruiken om een visuele weergave te krijgen voor oriëntatie op de mogelijkheden van een API.

1 like

Wow Robin die swagger geeft zeker veel licht in de duisternis van deze JSON files

Ik krijg nu respons in postman

alleen zie ik in de respons nog lang niet alle activiteiten terug ? klopt dat of is er iets anders aan de hand?

Als ik dezelfde request bv in powerbi doe dan krijg ik dit scherm waarbij ik ook niet verder kom in het ophalen van de activiteiten. Wat mist hier nog om dit goed in te laden?

Om responses enigszins behapbaar te houden wordt op dit soort endpoints vaak paginering toegepast. Dit betekent dat je nu naar de eerste pagina met resultaten zit te kijken. Als je onderin de respons kijkt, kom je het volgende tegen:

{
    "_embedded": {
        "activiteiten": [
            ... knip ...
        ]
    },
    "_links": {
        ... knip ...
    },
    "page": {
        "size": 20,
        "totalElements": 33554,
        "totalPages": 1678,
        "number": 1
    }
}

Je hebt nu dus de eerste 20 resultaten (size waarde) op pagina 1 (number) van in totaal 33554 resultaten (totalElements) op 1678 pagina’s (totalPages). Met de page en pageSize query parameters, die je ook in de OAS kan vinden, kan je de volgende pagina’s met resultaten opvragen.

1 like

Ah kijk dat scheelt weer heb nu pagesize aangepast en merk dat ik in powerbi zelf nog de query moet aanpassen om het uit te klappen maar dat is ook al gelukt :slight_smile:
Moet ik dan in powerbi rest van de gegevens laden met next page commando of zoiets of is daar een andere truc voor ?

Vragen over APIs, OAS, en DSO zaken durf ik meestal wel te beantwoorden. PowerBI weet ik niks van af, dus hoop dat een andere forum gebruiker hier in kan springen