Revisiedatum updaten in bestaande metadata in NGR via NGR API

We proberen via de NGR API (https://nationaalgeoregister.nl/geonetwork/doc/api/index.html) de revisiedatum in een bestaand metadata record (voor data) dat al in het NGR aanwezig is, aan te passen. Daarbij lopen we tegen onverwachte, lastig te interpreteren reacties van deze API aan.

Wie kan ons op weg helpen?

Hoe wordt de API aangeroepen en wat is de foutmelding waar je tegen aan loopt? Ik heb hier een bash script uitgewerkt op basis van de GeoNetwork API documentatie, waarmee je een record kan aanmaken of updaten.

De API is zeker geschikt voor deze toepassing. Een alternatieve optie is om de CSW-T service te gebruiken voor het updaten van je records. Deze service gebruiken we bij PDOK voor het updaten van onze metadata records.

1 like

Dank voor de reactie en hulp.

Ik zit zelf niet aan de knoppen, dus ik ga hiermee naar mijn collega’s terug en laat je weten wat er uit komt. We maken gebruik van FME Server. Ik zal proberen de foutmeldingen met hun hulp hier te beschrijven, mocht het niet lukken op basis van je voorbeeld.

Ik zal je suggestie om de CSW van het NGR te gebruiken om naar toe te schrijven ook meenemen. Die optie had ik nog niet gevonden in de documentatie van het NGR (harvesting is wel beschreven).

Top, ben benieuwd! Ik heb overigens ook nog een voorbeeld aan de gist toegevoegd hoe de metadata te updaten dmv het csw-publication endpoint (wat het CSW-T protocol implementeert).

De ene methode is niet meer geschikt dan de andere. Wat wel een overweging kan zijn in de keuze tussen deze twee is de stabiliteit van het service koppelvlak op de lange termijn. Omdat het csw-publication endpoint een standaard implementeert (CSW-T) zal dit niet meer veranderen. Dit kan niet gezegd worden voor de GeoNetwork REST API. Het ondersteund wel de OpenApi Specification (OAS), maar is nog in ontwikkeling gezien het beta label:

1 like

Dank Anton! Je argumentatie over NGR-CSW en NGR-API zorgt ervoor dat we de CSW zijn gaan proberen. Het voorbeeld-script hielp daarbij.

We hebben een eerste update van een bestaand metadata-record in het NGR (acc-omgeving) gedaan via de NGR-CSW met behulp van FME Server. We kunnen dus weer vooruit.

1 like

@antonbakker: hebben jullie nog een voorkeur voor het tijdstip van schrijven naar de CSW?

Moet dat samenvallen met het venster voor de harvesting jobs naar het NGR, dus tussen 03:00 en 06:00 uur (https://www.nationaalgeoregister.nl/geonetwork/srv/dut/catalog.search#/page/Over%20NGR?page=Over%20NGR)?

Het moet juist niet plaats vinden tijdens de harvest jobs, dus niet tussen 23:00 en 06:00. Het muteren van de metadata, ongeacht of het via de CSW of de webinterface plaatsvindt, kan problemen geven in combinatie met gelijktijdige harvest processen…

1 like