Rijstroken (uit de BGT?)

Ik ben al even aan het worstelen met hoe ik aan goede rijbaangegevens kom. Waar ik naar op zoek ben is dat gedeelte van de weg dat echt bedoeld is voor doorstromend verkeer. Dus geen (mol)goten, middeneilanden, verdrijvingsvlakken (voor middeneilanden) etc…

Waar ik o.a. naar gekeken heb:

  • Het NWB (biedt hierbij helaas geen oplossing (bij bijvoorbeeld een middenberm(pje) loopt het NWB niet over een rijbaan).
  • BGT: Bij filteren op rijbaan lokale/regionale weg komen ook de verdrijvingsvakken, middenbermen (rotondes) etc mee. Hoewel deze er wel als losse geometrie in staan is er volgens mij dus geen attribuut waarop ze te filteren zijn. Om bovenstaande reden is de BGT ook niet te combineren met het NWB om tot het gewenste resultaat te komen
  • Top10nl: veel te grove geometrie
  • OSM: Lastig om de betrouwbaarheid/actualiteit goed in te schatten en/of niet compleet. het lijnenbestand loopt ook niet altijd lekker (zie voorbeeldplaatje: Knipsel — Postimages).

Input om tot het gewenste resultaat te komen is erg welkom.

Dit bronnen geven inderdaad onvoldoende detailniveau. Ik zou denken aan een Geosignum (toepassing) met als input ruwe AHN4 pointclouds, geclassificeerd via Geotiles.nl
Vr gr
Hans Lammerts

Bedankt voor het antwoord! Wij willen het voor de hoofdwegen van een erg groot gebied doen (paar provincies). Ik vrees dat de data uit puntenwolken halen daarmee binnen onze ICT-omgeving niet werkbaar is. We kunnen ook/alsnog met de luchtfoto’s en beeldherkenning aan de slag, maar dan lopen we tegen hetzelfde aan.

De grootte van het gebied zou inderdaad een obstakel kunnen vormen. Je zou het kunnen navragen in hoeverre dit proces geautomatiseerd en ‘in de cloud’ mogelijk is.

Het is inmiddels op basis van alleen de BGT gelukt. bedankt voor het meedenken!

1 like

Kun je hier ook uitleggen wat en hoe je dit uiteindelijk gedaan hebt? Leuk voor de volgende!

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.