Rotterdamin3D als GPKG (CesiumTiles to GPKG?)

De datasets van Rotterdam in 3d (https://www.3drotterdam.nl/) is geweldig en wil ik gebruiken om te 3d printen.

In QGIS laad ik hem in tiled service en kan ik hem mooi viewen.
Nu wil ik hem echter exporteren naar GPKG. Is dat mogelijk? Mijn pipeline kan het beste overweg met GPKG, CityJSON zou ook nog kunnen.

image

Helaas is de downloadfunctie in hun onlineviewer stuk en om nu 10 keer het bestelformulier in te gaan vullen om aan de data te komen…

Hoi, ik weet niet of de kwaliteit hetzelfde is maar ik heb wel eens gebouwen geprint uit de 3dbag dataset die je hier kunt downloaden, o.a. in cityjson en .obj:

https://3dbag.nl/en/viewer

Oh, ik zie nu in je andere post dat je die data al gebruikt hebt! :slight_smile:

Helaas is die kwaliteit niet vergelijkbaar nee. 3DBag heb ik al geautomatiseerd dus dat zou makkelijk zijn maar ik wil graag voor de betere kwaliteit van 3drotterdam gaan.

Hoi PrinsPrint,

Excuus voor een wat late reactie, ik kom net kijken op het Geoforum.

We hebben op www.3drotterdam.nl een export functie waarmee je een object of gebiedsselectie kunt doen en rechtstreeks als .STL, Geopackage of in veel andere formaten kunt downloaden. Je kunt ook op elk gebouw met je rechter muisknop klikken en kiezen voor een export van dat pand.

Als het goed is komen de .STL’s vanzelf in schaal 1:1000 in je slicer terecht. Dat geeft erg mooie resultaten. Ik heb ook geprobeerd om veel kleiner te printen, met het terreinmodel. Daar zou ik graag nog meer mee experimenteren, ook met de bomen erbij en verschillende kleuren.

Als je er zelf nog mee aan de slag gaat ben ik erg benieuwd naar je resultaten.

2 likes

Hier nog een voorbeeld van een kleinere print met het terreinmodel erbij, met wat voorbewerkign in Blender. Dat moet beter kunnen.

2 likes

Hoi Joris. Ben nog aan de slag geweest met Rotterdam maar uiteindelijk toch voor de 3dbag data gegaan. Heb 1 meter bij 1 meter geprint uiteindelijk.

Op deze schaal besloten dat 3dbag goed genoeg was zodat ik niet een nieuwe pipeline hoefde op te stellen. Bruggen heb ik gepoogd van 3drotterdam te halen maar de geometry is daar niet watertight en ik mis de Blender skills om het te fixen, dus de bruggen zijn voor nu even op de “eeuwige todo lijst” terecht gekomen.

Verder was het nadeel van de export op 3drotterdam dat je gebied max 2 vierkante kilometer mag zijn of per buurt. Voor het formaat wat ik zocht waren dat aardig wat downloads, die je dan zelf handmatig moet gaan samenvoegen.

Dat is heel indrukwekkend, PrinsPrint…een prachtstuk! Mag ik vragen wat ermee gaat gebeuren?

Voor nu heb ik hem weer uit elkaar gehaald en liggen de losse tegels in opslag. Lijst die ik er voor besteld had paste niet. Moet nog eens een nieuwe lijst laten maken maar momenteel druk met andere zaken. Misschien dat ik er dan een bedrijf of instelling in Rotterdam blij mee kan maken.

1 like