Ruimtelijke Plannen download format

Voor een project probeer ik van pdok een dataset ‘Ruimtelijke Plannen’ te verkrijgen. (link: Introductie - PDOK).

Op deze pagina (die alleen werkt via Internet Explorer) kan ik verschillende bestanden downloaden waarvan alle bestanden in het format .gml.gz zijn.

Het is erg fijn dat deze data in ieder geval zo openlijk toegankelijk is, echter ben ik op zoek naar de gegevens in deze bestanden in een exel/csv/xml format, dus niet in de vorm van een dashboard/kaartje.

Is het mogelijk om de datasets te verkrijgen in andere formats, of is de extensie .gml.gz om te zetten op een of andere manier?

Bij voorbaat dank, ik hoor het graag.

Dag Arte,
De gz-bestanden in de atomfeed zijn gecomprimeerde zipfiles die je met bv winzip kunt openen. Het bestand bevat gml-bestanden met thematische informatie van de aanwezige ruimtelijke plannen.

Als ik zo vrij mag zijn tussen de regels door te lezen gaat de topicstarter helemaal niets kunnen met een gml. Zeker niet de bende (sorry) die de ruimtelijke-plannen GML is die in de verste verte niet lijkt op wat er via wms/wfs ontsloten wordt. Om daar te komen (de actuele plannen) zijn nog wat extra stappen nodig. Een mooi voorbeeld van hoe open data eigenlijk geen open data is op deze manier omdat het maar voor een zeer beperkte groep bruikbaar is.

@arte: welke bestemmingen heb je nodig en hoe zou je die in excel willen zien? Dan zet ik het even om voor je.

De atomfeed is verplicht vanuit INSPIRE-verplichtingen. Daarop hebben wij geen invloed. De WFS van RPnl en de RP-API vanuit het DSO bieden een alternatief. Deze zijn ook altijd actueel. Voor frequent gebruik adviseren wij altijd om deze te gebruiken. Hieraan wil ik toevoegen dat bij in werking treden (IWT) Omgevingswet de API gebruikt moet gaan worden, de WFS gaat na deze IWT uitgefaseerd worden.
Overigens, de atomfeed GML is gebaseerd op de WFS dus je zult dezelfde thematische indeling tegenkomen.

1 like

Hallo Michiel! Hartelijk bedankt voor je reactie.

Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is maar ik zou het liefst een vrij simpele Excel verkrijgen waar het bestemmingsplan van een object/gebouw/locatie in te vinden is, met een mogelijke koppeling aan de BAG (a.d.h.v. bijvoorbeeld het verblijfsobject _ID).

Ik ben namelijk geïnteresseerd in de verwachting dat een object/locatie gesloopt gaar worden, gebaseerd op een wijziging in het bestemmingsplan.

Ik hoor graag van je :slight_smile:

De bestemmingsplannen kunnen bouwvlakken bevatten. Dat zijn de locaties waarbinnen een bouwobject moet liggen (er mag normaliter niet buiten het bouwvlak gebouwd worden). Echter deze hoeft niet overeen te komen met het BAG-object, het BAG-object is vaak kleiner. In de bouwvlakken staat geen informatie over BAG-objecten zoals id’s. Wat je wel kunt doen mbv een GIS-analyses is bepalen welke bouwvlakken geen BAG-object bevatten. De bouwvlakken komen dan uit bv de WFS van RPnl en de BAG-objecten uit de WFS van de BAG. Kijk anders eens in de PDOK viewer en zet daar de bouwvlakken en de BAG-panden aan dan krijg je al snel een indruk van de mogelijkheden.

Aanvullingen:

  • Er kunnen meerdere panden per bouwvlak staan
  • De panden willen volgens mij wel eens deels buiten het bouwvlak vallen, ook al mag/kan dat formeel niet
  • De WFS van de BAG is heeft een limiet van 10.000, maar ook onder die limiet is de wfs niet betrouwbaar en ontbreken er panden

Er is inderdaad geen te koppelen tabel tussen de bouwvlakken (of andere lagen uit ruimtelijke plannen) met de BAG. De enige optie is inderdaad een geografische analyse (ruimtelijke relatie), dat is me net iets te veel werk. Ruimtelijke plannen aanleveren in ene excelformat is 1 stap (de ruimtelijke analyse niet veel meer, maar kost veel meer tijd)