Ruimtelijke plannen => DSO

Goede middag,

Tot vorig jaar downloadde ik de ruimtelijke plannen via Atom Downloadservices - PDOK als GIS data. Daaruit haalde ik o.a. plangebied, bouwvlak en maatvoering. Nu sinds 1 Januari de Omgevingswet is ingegaan veranderd er natuurlijk veel. Vandaar deze post met een aantal vragen.

  1. Via Overgangsfase Omgevingsplan | Wegwijzer TPOD begrijp ik dat bestemmingsplannen geldig blijven tot een omgevingsplan in werking is gegaan. Een omgevingsplan kan ook in delen in werking gaan. Dan is dus een deel van een bestemmingsplan niet meer geldig. Via een “pons”, een geografisch gebied op de kaart, wordt dit dan aangegeven. Zodoende zou ik graag alle ponsen (hun geografische grenzen en bijbehorende informatie als GIS data) binnen NL willen kunnen downloaden. Met de Presenteren API zie ik dat ik kan checken of ergens een pons geldig is. Maar is er ook een API om de ponsen als GIS data te downloaden? Of kunnen jullie uitleggen hoe ik dit met meerdere API’s voor elkaar kan krijgen?

  2. Ik neem aan dat de ruimtelijke plannen data op PDOK (Atom Downloadservices - PDOK) niet meer veranderd? Stel dat ik deze dus nog 1x download en dan via ponsen check of er omgevingsplannen in werking zijn getreden dan zou ik in principe stap voor stap voor heel NL mijn eigen database uptodate kunnen houden. Klopt dat?

  3. Dan nog een vraag over de ruimtelijke plannen. In de maatvoering vlakken zit o.a. maximale bouwhoogte. Maar binnen een plangebied kan ook een maximale bouwhoogte zijn opgenomen. Is dit per plangebied als getal uit een API te halen?

  4. En hoe gaat dit qua maximale bouwhoogte werken binnen een omgevingsplan? Met de Presenteren API kunnen omgevingsnormen worden gedownload. Zitten hier maximale bouwhoogte in? En hoe kom ik aan de geografische vlakken waarbinnen de norm geldig is? Is er documentatie van hoe dit geregeld is? Of zijn er voorbeelden van al in werking getreden omgevingsplannen?

Met vriendelijke groet,

Jelmer Oosthoek

Dag Jelmer,
Ik zie dat je regelmatig juridisch | technisch | inhoudelijke vragen hebt over Wro | Omgevingswet | Ruimtelijke plannen | DSO. Ik stel voor dat we een afspraak maken om een en ander te bespreken.

1 like