Bij het gebruik van de ‘Ruimtelijke plannen opvragen’ REST API krijg ik regelmatig foutcodes. Bij de zoekfunctie verschillende resultaten per poging. Soms werkt deze, maar dan pas na 30 seconden. In andere gevallen krijg ik een 500 internal server error of een 504 Gateway Time-Out zoals hier:
Produce this:
{
“title”: “Internal Server Error”,
“status”: 500,
“detail”: “An error occured from which the server was unable to recover.Please contact the system administrator with the following details: ‘77b0696f’”
}
Ervaren anderen dezelfde problemen, en is hier een oplossing voor?
Wij zijn op de hoogte van deze problemen met de 504’s en zijn druk bezig om deze te verhelpen. Dit is echter een complexe operatie omdat de 504 voortkomen uit queries op de database die langer dan een minuut duren. We zijn nu een aantal aanpassingen aan het uitwerken en implementeren die het aantal 504’s flink naar beneden zal brengen omdat de achterliggende queries op de database sneller zijn. Deze wijzigingen verwachten we aan het einde van dit kwartaal uit te rollen in een nieuwe versie (v3) van de API ivm niet-backwards compatible changes. De volledige oplossing laat echter nog wat langer op zich wachten omdat we daarvoor een nieuwe database moeten realiseren.
De 500 error die je als voorbeeld geeft komt waarschijnlijk omdat je een content-type opgeeft dat de API niet ondersteunt. Zou je dezelfde query eens willen proberen met content-type ‘application/json’?
Het probleem zit in een aantal structuurvisies binnen de huidige dataset waarin een door de API “verplicht” deel van de informatie ontbreekt. Je kan er nu omheen werken door de planType parameter mee te sturen en dan iets te kiezen dat geen structuurvisie is.
We zijn ook hard bezig om dit soort fouten in de dataset op te lossen. In theorie zit er eind van de week een dataset achter de API waarmee deze specifieke fout in ieder geval niet meer voor zou moeten komen.