Ruimtelijke Plannen plugin voor QGIS vanaf vandaag niet meer beschikbaar

Na 14.785 downloads is de Ruimtelijke Plannen plugin voor QGIS sinds vandaag als “depricated” gemarkeerd in de plugin repository van QGIS.

Dit omdat de plugin werkte op de oude API van ruimtelijke plannen (https://afnemers.ruimtelijkeplannen.nl/afnemers2012/) welke sinds kort niet meer in de lucht is.
Een update naar de nieuwe API schijnt niet eenvoudig te zijn, dus hebben de ontwikkelaars besloten de plugin te laten vervallen.

https://plugins.qgis.org/plugins/RuimtelijkePlannen/

3 likes

Iets dat mij nogal stoort aan de Omgevingswet. Het was vrij eenvoudig om snel een redelijk idee te krijgen van de bestemmingsplannen, maar dat is nu niet meer te doen…

2 likes

Helemaal mee eens. En volgens mij zijn bulk downloads ook niet meer mogelijk? Ik kon er laatst iig vrijwel niets over vinden.

1 like

De downloadservice van DSO maakt het mogelijk 1 omgevingsplan per keer te downloaden.

Deze dekt dan wel de gehele gemeente af. Is dat bulk genoeg?

Nee. Dit soort analyses zijn bij ons bijna altijd landelijk.

1 like

Ik ben momenteel bezig met het ontwikkelen van een nieuwe plug-in om de nieuwe API uit te vragen, mocht er iemand hierin samen op willen trekken of ook al bezig zijn is het misschien een leuk idee om eens ideeën over uit te wisselen. Wie wil kan ook een zip versie alvast krijgen om tijdelijk mee te werken.

Ik kan helaas alleen nog geen garantie bieden over de werking er van. En je zult ook een API-key nodig hebben. Die is op te vragen bij RP.

3 likes

ik denk graag met je mee.

een zipje testen doe ik met alle plezier.

1 like

Je kunt ook doorontwikkelen op de bestaande plugin, en deze straks onder dezelfde naam in de QGIS-repository zetten zodat alle bestaande gebruikers kunnen upgraden. Ook als je alle code opnieuw schrijft.

1 like

Ik test ook graag mee, maar dan als gebruiker.
Ontwikkel je op QGIS-LTR of onafhankelijk van de versie?

Eens met de opmerking over de bulk download. Echt vreemd dat hier geen prioriteit aan gegeven wordt. Gewoon een ATOM feed zoals RP had.

1 like

Hallo Tim, kan de zip versie van je ontvangen?