Ruimtelijke Plannen plugin voor QGIS vanaf vandaag niet meer beschikbaar

Na 14.785 downloads is de Ruimtelijke Plannen plugin voor QGIS sinds vandaag als “depricated” gemarkeerd in de plugin repository van QGIS.

Dit omdat de plugin werkte op de oude API van ruimtelijke plannen (https://afnemers.ruimtelijkeplannen.nl/afnemers2012/) welke sinds kort niet meer in de lucht is.
Een update naar de nieuwe API schijnt niet eenvoudig te zijn, dus hebben de ontwikkelaars besloten de plugin te laten vervallen.

https://plugins.qgis.org/plugins/RuimtelijkePlannen/

3 likes

Iets dat mij nogal stoort aan de Omgevingswet. Het was vrij eenvoudig om snel een redelijk idee te krijgen van de bestemmingsplannen, maar dat is nu niet meer te doen…

2 likes

Helemaal mee eens. En volgens mij zijn bulk downloads ook niet meer mogelijk? Ik kon er laatst iig vrijwel niets over vinden.

1 like

De downloadservice van DSO maakt het mogelijk 1 omgevingsplan per keer te downloaden.

Deze dekt dan wel de gehele gemeente af. Is dat bulk genoeg?

Nee. Dit soort analyses zijn bij ons bijna altijd landelijk.

1 like

Ik ben momenteel bezig met het ontwikkelen van een nieuwe plug-in om de nieuwe API uit te vragen, mocht er iemand hierin samen op willen trekken of ook al bezig zijn is het misschien een leuk idee om eens ideeën over uit te wisselen. Wie wil kan ook een zip versie alvast krijgen om tijdelijk mee te werken.

Ik kan helaas alleen nog geen garantie bieden over de werking er van. En je zult ook een API-key nodig hebben. Die is op te vragen bij RP.

3 likes

ik denk graag met je mee.

een zipje testen doe ik met alle plezier.

1 like

Je kunt ook doorontwikkelen op de bestaande plugin, en deze straks onder dezelfde naam in de QGIS-repository zetten zodat alle bestaande gebruikers kunnen upgraden. Ook als je alle code opnieuw schrijft.

1 like

Ik test ook graag mee, maar dan als gebruiker.
Ontwikkel je op QGIS-LTR of onafhankelijk van de versie?

Eens met de opmerking over de bulk download. Echt vreemd dat hier geen prioriteit aan gegeven wordt. Gewoon een ATOM feed zoals RP had.

1 like

Hallo Tim, kan de zip versie van je ontvangen?

Hallo Tim,
ook zou ik graag meetesten als gebruiker. Kan ik de zip versie van je ontvangen?

Inmiddels is de nieuwe Ruimtelijke Plannen plug-in gepubliceerd! Als er problemen of suggesties zijn laat dit graag weten via:

4 likes

Dag @timdub,
Ik heb naar jouw plugin gekeken en ik constateer dat je de ruimtelijke plannen zo op het eerste gezicht goed kan bevragen. Echter hieraan zitten wel de nodige haken en ogen. Allereerst gebruik je in de omschrijving Regels op de kaart en verwijs je daar ook naar. Regels op de kaart maakt echter gebruik van de combinatie van ruimtelijke plannen met omgevingsdocumenten. Zo hebben alle gemeenten een omgevingsplan waarin minimaal de bruidsschat aanwezig is maar zijn deze ook steeds meer voorzien van aanvullende wet- en regelgeving. De informatie over de omgevingsdocumenten vind je niet terug in jouw plugin. De vermelding Regels op de kaart schept dan ook een verkeerd beeld bij de gebruikers. Gebruikers missen hierdoor dus ook de correcte juridische informatie. Daarnaast mis je hiermee ook informatie over bv de pons waarmee gemeenten voor een specifieke locatie ondermeer de bestemmingsplannen buiten werking kunnen stellen. Deze wordt ondermeer in Groningen gebruikt in het Stadshavengebied. Controleer maar eens voor Damsterdiep 215 Groningen. Als je deze locatie bekijkt in het Omgevingsloket, Viewer Regels op de kaart dan zul je zien dat hier geen bestemmingsplannen in werking zijn. Kijk maar eens via deze url; Omgevingsloket
De plannen staan weliswaar nog wel in Ruimtelijkeplannen.nl maar dat is omdat een deel van het gebied van deze plannen nog wel juridische werking heeft, namelijk het gebied buiten de pons. Daarnaast heeft de viewer van Ruimtelijkeplannen.nl geen juridische werking meer daarom wordt ook overal verwezen naar het Omgevingsloket en zijn meerdere services en functies van Ruimtelijkeplannen.nl uitgeschakeld zoals de afnemersservices waarmee deze discussie is gestart. Voor een compleet en correct beeld moeten gebruikers gebruik maken van het Omgevingsloket of een combinatie van diverse API’s van DSO-LV. Zie ook een eerder nieuwsbericht (o.a. 29 mei 2024) van Ruimtelijkeplannen.nl en het document waarnaar wordt verwezen in dit bericht.

Ik post mijn vraag eerst maar hier aangezien de verwijzing hier vandaan komt en er zelfs gezegd wordt dat we dat via het Omgevingsloket moeten gebruiken, maar besef dat het eigenlijk bij iplo thuishoort. Dat ga ik dan ook daar melden.

Waarom? Nou als ik de link naar ‘Regels op de kaart’ van het Groningse adres op mijn Smartphone (SGS20) open en op ‘kaart’ klik, dan zie ik een wit scherm met helemaal bovenin een strookje van de kaart. Zie afbeelding/screenshot.

Ik heb het in 2 browsers getest, maar allebei tonen hetzelfde…dat is: geen kaart.

Is dit standaard in de gebruikte onderliggende gisviewer? Ik hoop het niet aangezien de Smartphone browser het meest gebruikte medium is.

Overigens zou het ook kunnen, dat er geen geometrie in het ponskaartenplan zit? Op zich is dat raar aangezien er over een locatie gesproken wordt. Ik weet het niet, ik kan dat niet zien op mijn Smartphone.
Maar indien dat zo is zou dat dan gelijk de reden zijn waarom de qgis plugin het plan niet toont…?

In ieder geval ben ik wel fan van een vervangende plugin voor de RP.nl plugin voor Qgis. Dat is nogal wat toegankelijker en bruikbaarder dan een tweede scherm met Regels op de kaart alsof we nog steeds met twee tekeningen over elkaar tegen een raam aan moeten staan te vergelijken. Dan kun je er namelijk een nieuw omgevingsplan voorontwerp ofzo overheen leggen, of om het even welke andere geometrie. Het lijkt mij dat, zodra er ook echt omgevingsplannen met locaties beschikbaar zijn in het DSO, die via de Qgis plugin dan ook daarin getoond gaan worden?

@ARvanHAS , Goed dat je bij IPLO melding maakt dat op jouw smartphone het onderdeel kaarten niet goed wordt getoond. Ik constateer dat ook als ik een smartphone met een klein scherm gebruik. Als ik een smartphone met een groter scherm gebruik dan werkt het heel veel beter als je de smartphone een kwart slag draait. Op tablets of beeldschermen gaat het altijd goed. De gemelde url is in ieder geval correct.
Wat de rest van jouw opmerkingen betreft; alle gemeentes, provincies, Rijk en waterschappen hebben al omgevingsdocumenten zoals bv het omgevingsplan bij gemeenten. Hierin staat dus ook al juridische informatie. Daarnaast hebben we te maken met het overgangsrecht waarin is vastgelegd dat bevoegde gezagen tot 2032 de tijd hebben om de informatie uit de ruimtelijke plannen te borgen in de omgevingsdocumenten. Deze bevoegde gezagen, met name gemeenten, gaan deze transitie stapsgewijs uitvoeren, zie ook het eerder gedeelde linkje. Het overgangsrecht bepaalt dus wanneer ze gereed moeten zijn met de transitie. Heel veel gemeenten zijn al volop bezig met deze transitie. Er zullen geen gemeenten zijn die alles als een soort van big bang in één keer omzetten naar het omgevingsplan. De transitie is complex en vergt veel tijd, ook is het geen technische transitie. De transitie kan ook gecombineerd worden met nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen, bv een nieuwe woonwijk waarvoor nieuwe regels gaan gelden icm bestaande regels die uit de bestemmingsplannen worden over genomen.
Viewer Regels op de kaart combineert ondermeer 2 API’s (ruimtelijkeplannen-API en presenteren(v7)-API) om zowel de ruimtelijke plannen als de omgevingsdocumenten in onderlinge samenhang op te halen. Deze samenhang geeft invulling aan de juridische werkelijkheid en bepaalt dus ook welke informatie getoond wordt in de viewer. Wanneer je slechts een van beide API’s gebruikt dan krijg je slechts een deel van de informatie welke mogelijk incorrect of incompleet is en ook mis je de onderlinge samenhang. Ondermeer bij de pons wordt deze onderlinge samenhang actief gebruikt om te bepalen wat wel/niet getoond moet worden. Ook voor andere onderdelen wordt deze samenhang gebruikt in de viewer.
De QGis plugin van @timdub timdub toont alleen de ruimtelijke plannen en geen omgevingsdocumenten.
Tot slot, ik ondersteun het gebruik van plugins om informatie toegankelijker te maken, dat geldt ook voor DSO-LV. Echter dan moet daarbij wel van de juiste informatie gebruik gemaakt worden, in dit geval dus een combinatie van API’s. Ik begrijp ook dat dit geen sinecure is en dat hiervoor veel complexiteit doorgrond moet worden.

Als aanvulling op @MerijnKerlen; het tonen van Omgevingsplannen -of algemener: Omgevingsdocumenten- gebeurt dus niet automatisch met de QGis plugin van @timdub. Omgevingsdocumenten worden namelijk ontsloten vanuit een andere bron (DSO-LV | OZON), met een andere API (/presenteren). Bovendien zijn Omgevingsdocumenten anders gemodelleerd (STOP | TPOD | IMOW) dan ruimtelijke plannen (IMRO).

Super bedankt voor de feedback allen, dit is een van de redenen dat ik ook iemand zocht die inhoudelijk wat meer verstand had van wat er veranderd is. Ik ga de komende tijd even kijken of de plug-in daar nog op aan te passen is. Maar op dit moment dus in elk geval al de oude Ruimtelijke Plannen wel weer beschikbaar via de plug-in in QGIS. Dat opzich is al wel weer winst. @barthuijbers en @MerijnKerlen bedankt voor deze uitleg, ik vraag mij wel af of de /presenteren api of /verbeelden moet worden gebruikt? Als ik de uitleg lees lijkt verbeelden eerder bedoeld voor kaarttoepassingen. Maar ik zie ook dat het wel dergelijk andere toepassingen zijn. Welke lijkt jullie hiervoor meer geschikt en waarom?

1 like

Nog even een aanvulling vanuit de praktijk.
In ons werkveld (plannenmakende adviesbureaus en overheden) werd de plugin tot 1-7 gebruikt om de data van gepubliceerde content op RP.nl binnen te halen (die als bonus daarna ook styling mee kreeg). Dat werkte wel zo snel en efficiënt, en dat willen we kunnen blijven doen.
En omdat we voor het maken van nieuwe geometrie ook nu nog de bestaande geometrie in een gebied als beginpunt willen kunnen nemen is deze plugin onmisbaar voor planmakers. Wij als gebruikers weten over het algemeen heel goed wat ze nodig hebben (geodata van het tijdelijke deel van het omgevingsplan) en ze weten ook wat ze ervan moeten fabriceren (geodata voor het omgevingsplan volgens STOP). Wij leveren dan ook de oplossing voor het geschetste probleem.
Blijven hameren op functionaliteit in de LV (oud en nieuw) maakt het inzicht niet helderder, de geodata wel…

Wat wel handig zou kunnen zijn is een aparte plugin die de presenteren-API gebruikt om in QGIS een actueel beeld te kunnen opvragen. Maar dat is dan wel voor een ander doel (informatiebehoefte) dan deze nieuwe plugin van Tim (databehoefte).
Complimenten trouwens voor de gedane arbeid!

1 like