Schaalniveau WM(T)S services beperken

Beste allemaal,

Is het mogelijk om services te beperken tot bv schaalniveau 1:2.000.000? Sommige ESRI componenten (desktop software, Java script) hebben moeite bij het verder uitzoomen van services (bv BRT achtergrond WMTS).

Groeten Maarten

Is het aan PDOK om workarounds voor ESRI problemen te implementeren? Dat zou ik heel gek vinden.

3 likes

Volgens mij ligt de waarheid in het midden. Ik constateer dat ik als ik uitzoom in de BRT achtergrondkaart, functioneel niet veel toegevoegde heb aan deze uitgezoomde kaart, maar technisch wel problemen ervaar.

Hoi Maarten,

En die problemen liggen aan de client-zijde. ALs ik de BRT Achtergrond op de OSM wereldkaart projecteer in Openlayers met EPSG:3857, dan verdwijnt de BRT Achtergrond eenvoudig als ik te ver uitzoom. Geen enkele foutmelding of technisch probleem. Als dat bij jou wel het geval is, dan gaat er dus in de client die je gebruikt niet goed. Wat er daar precies niet goed gaat, dat kunnen we vooralsnog niet zeggen.

Want het helpt enorm om dit soort problemen op te lossen, als je omschrijft wat je precies bedoelt met:

hebben moeite bij het verder uitzoomen

technisch wel problemen

Krijg je foutmeldingen? Zo ja, wat zijn die dan precies? Blijft je software hangen? Wat gebeurt er precies?

Meest voor de hand liggende oplossing is overigens om zelf (dat kan met vrijwel alle software) te beperken op welke schaalniveau’s een kaartlaag zichtbaar is. Dat scheelt namelijk ook netwerk requests, en verbetert dus de performance. En laten we wel wezen: Wat heb je nog aan de BRT Achtergrond op een schaal van 1:2.000.000? Je zet toch ook geen huisnummerlabels aan als je heel Amsterdam bekijkt bijvoorbeeld?

Dit zou betekenen dat je voor alle OGC webservice leveranciers dit soort verzoeken moet doen om ESRI software te laten werken. Lijktmeniet de bedoeling. Het is aan ESRI om dit op te lossen. Evenals OGC compliant webservices te implementeren.

Volgens mij is het tweeledig. Een gebruiker heeft er niets aan om de kaart te zien buiten een bepaald schaalniveau. In sommige applicaties kan ik dat aanpassen, maar als er ueberhaupt geen tiles worden aangeboden op schaalniveau 1:20000000 en kleiner scheelt dat sowieso performance.

Technische problemen (idd vastlopen) zal ik melden bij ESRI.

Daar heb je helemaal gelijk in, dat is zo.

Ik zou @Maarten1 willen adviseren bij technische problemen contact op te nemen met onze supportafdeling via support@esri.nl. We bieden ondersteuning voor OGC WMTS. Als er problemen worden ervaren horen we dat graag zodat we er naar kunnen kijken. PDOK zou beslist geen workaround hoeven implementeren voor zoiets. Zelf heb ik net de BRT Achtergrondkaart gebruikt binnen ArcGIS Online (JavaScript API) en daar ervaar ik zelf geen probleem mee, ook niet bij uitzoomen na 1:2.000.000. Ik heb het ook getest in ArcGIS Pro (3.0), ook daar ervaar ik geen issue.

Daarmee zeg ik niet dat er geen issue speelt, echter op basis van de beperkte omschrijving van het probleem is niet duidelijk welke stappen je doorloopt met welke versies van welke applicaties en zodoende is reproduceren erg lastig.

Tot slot is er in de diverse Esri-producten de mogelijkheid om schaalniveaus te beperken, zodat de kaart niet zichtbaar wordt bijv. bij uitzoomen voorbij een bepaalde schaal. Dat kan in ArcGIS Online en ook in ArcGIS Pro.

1 like

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.