Schrijfwijze gemeenten

Hallo! Ik heb een vraag over de data die ik zie in de CSV download op: Download BAG, BRT, BGT, BRK als Hapklare Geodata.
Het gaat hierbij om de precieze schrijfwijze van de gemeenten. Een voorbeeld:
Hierin wordt gebruikgemaakt van schrijfwijze Bergen (NH.) met punt achter NH. Echter als ik de BAG viewer van het kadaster raadpleeg, zie ik een andere schrijfwijze: Bergen (NH) zonder punt achter NH. Dit kun je zien onder het kopje ‘Bronhouder’ bij: BAG Viewer

Kunnen jullie hier licht op schijnen? Als het goed is zou deze data toch uit dezelfde bron putten en dus een verschil in schrijfwijze niet mogelijk moeten zijn?

Achterliggend probleem hierbij is dat ik gebruikmaak van de CSV file voor het herkennen van Nederlandse gemeentenamen. Een partij waarmee ik samenwerk gebruikt ook de BAG data, maar een andere bron (dan die CSV klaarblijkelijk). Nu krijg ik van hen gemeentenamen die niet matchen met mijn systeem. Bergen (NH.) is hier een voorbeeld van. Een ander voorbeeld is: Hengelo (O) vs. Hengelo

Bergen (L.) zul je ook nog tegenkomen :slight_smile: . NLExtract, zie ook de README, maakt gebruik van CBS gegevens om Gemeentecodes aan Gemeentenamen te koppelen. BAG gaat strict genomen niet over gemeenten, behalve de gemeentecode koppelingen met Woonplaats. In de CBS gegevens zit die schrijfwijze als (NH.) wat bijzonder is omdat deze zelfs niet in ACN (Adres Coordinaten Nederland), de voorgangers, zo stond. De laatste CBS versie 1.1.19 staat in dit Excel Sheet.

Misschien voor komend jaar NLExtract standaardiseren op basis van OWMS, zoals @pvgenuchten eerder voorstelde. Nee, OWMS is geen OGC-standaard, maar de Overheid Web Metadata Standaard.

2 likes