Schuren en andere bijgebouwen koppelen aan een adres

Voor een project moet ik de koppeling kunnen leggen tussen alle panden van een bepaald perceel. Dus inclusief de panden zonder verblijfsobject.

Is deze koppeling mogelijk door enkel gebruik te maken van de BAG data? Dus is het mogelijk om panden zonder verblijfsobjecten (dus bijvoorbeeld losstaande schuren) te kunnen koppelen aan andere panden die toebehoren tot hetzelfde perceel/adres?

Hoi Kaspar,
Met alleen de BAG: Nee, dat is niet mogelijk. Voor die koppeling heb je de zakelijke rechten uit de BRK nodig, of je zou het via de WOZ-objecten kunnen doen. Geen van beide zijn vrij beschikbaar.

Wat wel een indicatie geeft (maar op heel veel plekken ook false positives), is alle panden die op 1 kadastraal perceel staan. Maar dan nog kan het fout gaan, als een schuur net over een perceelsgrens heen staat, bij rijtjeshuizen gaat het dan ook nog wel eens mis, en sommige panden staan op twee of meer percelen. dus dat is ook geen failsafe methode. Wat je wil is erg lastig met alleen Open Data (omdat het afhankelijk is van de officiele Kadastraal geregistreerde zakelijke rechten en de rechthebbenden).

Hoi Sbjager,

Dank voor je snelle antwoord.

Ik zou al erg geholpen zijn met een goede indicatie. Hoe zou ik kunnen bekijken welke panden allemaal op één bepaald kadastraal perceel staan? Heb ik daar ook niet een koppeling met de BRK data voor nodig?

Wat ik doe is via de locatieserver de gegevens van een adres ophalen, daarbij zit een lijst van percelen. Daarmee haal ik de perceelsgeometrie op uit de Kadastrale Kaart wfs (https://geodata.nationaalgeoregister.nl/kadastralekaart/wfs/v4_0). Met die geometrie haal ik vervolgens de panden op uit de BAG wfs (https://geodata.nationaalgeoregister.nl/bag/wfs/v1_1) met behulp van Within. Dat geeft een redelijk resultaat, hoewel het bij rijtjeshuizen en zo nog wel eens mis gaat, of als een pand (schuur) net op of zelfs 10 centimeter over de kadastrale grens heen gaat.

Ik doe dit zelf voor een webmap-projectje, dus in javascript. Afhankelijk van jouw project (als dat niet heel NL beslaat maar een projectgebied of zo?) zou je ook de kadastrale kaart kunnen downloaden, de BAG downloaden en ze dan met behulp van QGis of zoiets over elkaar heen leggen, en op die manier het verband leggen. Je hebt dan ook wat meer controle over grensgevallen.
Maar dat is afhankelijk van je project.

In principe is het wel de bedoeling dat ik dit voor panden in heel Nederland kan opvragen voor mijn project. Dus dat kan dan nog wel eens een langdurige berekening gaan worden… Maar de situatie is mij nu helemaal helder, ik ga het met mijn team bespreken. Bedankt voor het meedenken en je suggesties.