Selecteren tussen polylijnen

Hallo

Ik heb een vectorlaag in qgis en een shape met twee polylijnen.
Nu wil ik alleen de data van de vectorlaag hebben dat tussen de twee polylijnen zit. Deze hebben een offset van 5 meter. Feitelijk twee boundaries met vijf meter offset.
De strook van 5;meter moet bepalend zijn in de spatial selectie. Alles wat erover steekt moet weg getrimd worden, dus beide lijnen zijn snijlijnen.
Ik kom er even niet uit.

Wie weet het?

Groet designer

Het is afhankelijk wat voor geometrie die vectorlaag is (ik ga er vanuit dat je met vectorlaag een service bedoelt?) Als het een wms service is, dan gaat dat niet. Maar als het een wfs is, dan lukt dat waarschijnlijk wel als je een selectie van je vlakgeometrie mag downloaden en lokaal (tijdelijk) kunt opslaan.

De vlakgeometrie tussen twee polylijnen als resultaat overhouden is je volgende uitdaging.

Als je geometrie doorsneden wordt door de 2 lijnen (zoals een wegvak waarbij de lijnen de breedte van de weg doorsnijden) kun je dat het eenvoudigst doen met de plugin qcad en de functie trim (eigenlijk een autocad functie). Als dat niet het geval is, dan moet je van de 2 lijnen eerst een gesloten vlak maken aangezien je met twee lijnen geen uitsnijding van vlakgeometrieƫn kunt maken. Als je die begrenzing voor elkaar hebt kun je in het vector menu de functie clip of trim gebruiken.

1 like

Dank je, mijn vector is een dxf maar geconverteerd naar shape. Nu zat ik te googlen en denk ik dat ik de twee lijnen met de offset eerst gebruik om de andere shape door te snijden. daarna denk ik van de twee lijnen een polygoon te maken en dan met de spatial, selecteren op plaats, alles onder de polygoon te selecteren en exporteren naar een shape. Lijkt me dat ik dan de buffer te pakken heb.

Ik laat het weten. Bedankt voor meedenken.

Groet

Designer

Het is gelukt hoor. Nog wel aardig bewerkelijk, maar het werkt.

Groet

Designer

1 like

Met polygonize kun je van lijnen polygonen maken. Met clip kun je daarmee een uitsnede maken van een andere vector-laag.

Je kunt hier ook afbeeldingen posten, dat is misschien begrijpelijker dan een omschrijving in tekst. Want ik snap niet helemaal watr je met de offset bedoelt.