Service om te bepalen of een coordinaat in de openbare ruimte ligt

Ik ben opzoek naar een service waarbij ik op basis van een coördinaat als input kan bepalen of deze in de openbare ruimte ligt of dat het particulier eigendom is. Ik kom een beetje tot de conclusie dat KadastraleKaart Plus mijn beste optie is. Kan iemand dit bevestigen of (liever) een alternatief suggereren?

Bij voorbaat dank!

Is dat een product van kadastralekaart.com? Dan moet je goed controleren of dat product van deze commerciële aanbieder voor jou voldoende meerwaarde biedt voor de extra kosten ten opzichte van de officiele overheidsinfornatie van kadaster.nl en de gratis data op PDOK.

Da’s een hele lastige. Want er is geen kaart/informatie vrijelijk en landelijk beschikbaar die aangeeft wat openbare ruimte is. Je kunt misschien bij gemeentes iets vinden, maar da’s niet landelijk. De kadastrale kaart met rechthebbenden geeft je alleen die rechthebbenden, maar als 1 van die rechthebbenden een gemeente is (of een andere overheidsinstantie), dan wil dat nog niet zeggen dat het ook openbare ruimte is (een gemeentewerf bijvoorbeeld). Het kan ook zo zijn dat een gedeelte van dat perceel openbare ruimte is, en een gedeelte niet - maar dat hoeft niet zichtbaar te zijn in de kadastrale grenzen. Om nog maar niet te spreken van bijvoorbeeld erfpacht- of recht van overpad constructies, om maar iets te noemen.
En zelfs als de eigenaren/rechthebbenden een particuliere (dus niet-overheid) zijn, kan het gaan om publiek toegankelijk gebied waar iedereen mag komen - maar is dat openbare ruimte?

Je vraag lijkt heel simpel, maar het antwoord kent ontelbare haken en ogen…

2 likes

je zou ook gebruik kunnen maken van de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT).
Grosso modo: dat wat het fysiek voorkomen “Erf” of “Pand” heeft, is private eigendom. Dat wat anders is geclassificeerd, is openbaar (toegankelijke) ruimte.

Ik schrijf bewust openbaar toegankelijke ruimte omdat bijvoorbeeld de groenvoorziening rondom een flatgebouw mogelijk wel als groen is geclassificeerd in de BGT, maar in eigendom en beheer van de VVE.
De beruchte gemeentewerf die Stefan Jager aanhaalt is in Haarlem bijvoorbeeld geclassificeerd als Erf (en daarmee geen openbare ruimte volgens mijn vuistregel).

Wellicht wil je, ik weet niet welk specifieke doel je nastreeft, een combinatie maken van kadastraal eigendom en BGT classificatie.

Gebruik gemeentegrond
Daarmee ondervang je mogelijk ook het ‘gebruik gemeentegrond’. Ofwel boefjes (bewoners) die hun schutting 1 of 2 meter over gemeentegrond opschuiven om hun tuintje wat te verbreden of verdiepen. Kadastraal gezien valt die laatste 2 meter dan op gemeentegrond. In de BGT is (als het goed is, want die kijkt naar de feitelijke situatie) die extra 2 meter tuin als Erf afgebakend.
Bepaal voor je toepassing maar of die 2 meter “openbare ruimte” moet zijn; want kadastraal gemeentelijk eigendom of juist “niet-openbare ruimte” omdat het een tuin is en (hopelijk) ook zo, als Erf, afgebakend in de BGT.

datakwaliteit
Ik schrijf daar weer “als het goed is” en “hopelijk”, omdat het maar weer sterk van de bronhouder afhangt in welke mate ze zicht hebben op deze mutaties. Immers, bewoners zullen niet snel via www.verbeterdekaart.nl melden dat ze de tuin wat hebben vergroot. Ook krijgt de gemeente daar natuurlijk geen melding van via andere kanalen. Het komt puur neer op “luchtfotomutatiesignalering” en eventuele kwaliteitsmetingen/steekproeven op het objecttype Erf. Waarbij gekeken wordt of de kaart overeenkomt met de fysieke werkelijkheid. Ik heb niet het idee dat gemeenten dat proces stevig hebben ingebed. Dus wellicht dat je eerst zelf een kwaliteitsmeting doet op het objecttype Erf (en verschillen terugmelden op verbetedekaart.nl) voordat je het inzet in je tooling. Succes!

Dan heb je het wel alleen over stedelijk gebied. Daarbuiten is er nog veeeel meer ruimte die geen van beide voorkomens heeft, maar soms wel en soms niet openbare ruimte is.
En overigens ook binnen stedelijk gebied is er veel dat geen van beide heeft, maar ook geen openbare ruimte is… Neem bijvoorbeeld een parkeergarage of -plaats…

Het grootste probleem is dat er in het spraakgebruik over ‘openbare ruimte’ gesproken word, zonder dat daar een duidelijke, landelijk geldende afbakening aan gegeven word, en zonder dat daar een duidelijke, eenduidige landelijke vastlegging van is. Vergelijk ‘bebouwde kom’, ook zo’n fijn begrip waar ontzettend veel aan opgehangen word, maar probeer er maar eens een kaartje van te maken…

3 likes