je zou ook gebruik kunnen maken van de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT).
Grosso modo: dat wat het fysiek voorkomen “Erf” of “Pand” heeft, is private eigendom. Dat wat anders is geclassificeerd, is openbaar (toegankelijke) ruimte.
Ik schrijf bewust openbaar toegankelijke ruimte omdat bijvoorbeeld de groenvoorziening rondom een flatgebouw mogelijk wel als groen is geclassificeerd in de BGT, maar in eigendom en beheer van de VVE.
De beruchte gemeentewerf die Stefan Jager aanhaalt is in Haarlem bijvoorbeeld geclassificeerd als Erf (en daarmee geen openbare ruimte volgens mijn vuistregel).
Wellicht wil je, ik weet niet welk specifieke doel je nastreeft, een combinatie maken van kadastraal eigendom en BGT classificatie.
Gebruik gemeentegrond
Daarmee ondervang je mogelijk ook het ‘gebruik gemeentegrond’. Ofwel boefjes (bewoners) die hun schutting 1 of 2 meter over gemeentegrond opschuiven om hun tuintje wat te verbreden of verdiepen. Kadastraal gezien valt die laatste 2 meter dan op gemeentegrond. In de BGT is (als het goed is, want die kijkt naar de feitelijke situatie) die extra 2 meter tuin als Erf afgebakend.
Bepaal voor je toepassing maar of die 2 meter “openbare ruimte” moet zijn; want kadastraal gemeentelijk eigendom of juist “niet-openbare ruimte” omdat het een tuin is en (hopelijk) ook zo, als Erf, afgebakend in de BGT.
datakwaliteit
Ik schrijf daar weer “als het goed is” en “hopelijk”, omdat het maar weer sterk van de bronhouder afhangt in welke mate ze zicht hebben op deze mutaties. Immers, bewoners zullen niet snel via www.verbeterdekaart.nl melden dat ze de tuin wat hebben vergroot. Ook krijgt de gemeente daar natuurlijk geen melding van via andere kanalen. Het komt puur neer op “luchtfotomutatiesignalering” en eventuele kwaliteitsmetingen/steekproeven op het objecttype Erf. Waarbij gekeken wordt of de kaart overeenkomt met de fysieke werkelijkheid. Ik heb niet het idee dat gemeenten dat proces stevig hebben ingebed. Dus wellicht dat je eerst zelf een kwaliteitsmeting doet op het objecttype Erf (en verschillen terugmelden op verbetedekaart.nl) voordat je het inzet in je tooling. Succes!