Dat laatste lijkt me in de overgangsfase van 4 naar 5 erg verwarrend, je hebt dan geen idee naar welke versie je zit te kijken en als je voor een groter gebied bezig bent kan dat zelfs verschillen in het gebied lijkt me.
We hebben het nieuwsbericht op onze website zojuist aangepast. Helaas was niet het gehele bericht goed doorgekomen. Onze excuses hiervoor.
Daarin is o.a. te lezen dat het AHN3 nog wel via services van het AHN zelf te benaderen is.
Overigens is het wel zo dat het AHN4 pas geüpdatet wordt naar het AHN5 wanneer het AHN5 in zijn geheel beschikbaar is. De versie zal dus niet verschillen per gebied.
Het verdwijnen van het versienummer uit de titels en endpoints van het AHN is in dit topic ook door toegelicht.
Het AHN4 is de laatste landsdekkende versie, en die wordt door PDOK ontsloten.
Alle andere versies worden op een andere wijze ontsloten (zie hiervoor het Geoforum bericht).
Zodra er delen van het AHN5 beschikbaar komen, worden deze op een vergelijkbare wijze ontsloten. Pas als het hele AHN5 gereed is, zal de huidige AHN4 versie op PDOK vervangen worden. Daar wordt vooraf over gecommuniceerd zodat het niet van de ene op de andere dag is.
Hieruit blijkt dat de AHN5 niet landsdekkend is en dat dit ook niet gaat gebeuren. De AHN6 lijkt weer landsdekkend te worden en gereed in 2027.
Wat gaat er nu gebeuren met de WMS en WCS op PDOK?
De huidige AHN4 wordt vervangen door een niet-landsdekkende AHN5 waardoor in bepaalde delen van het land geen data opgehaald kan worden? Of:
AHN4 blijft tot eind 2027 de actuele data en er kan tot dan geen AHN5 data worden opgehaald via deze bronnen? Of:
AHN5 wordt aangevuld met AHN4 data en gepubliceerd? Of:
AHN5 wordt aangevuld met AHN6 data en gepubliceerd in 2026?
Het is al knap lastig dat er geen versienummer meer in de url staat en dat er nog maar 1 versie beschikbaar is. Maar bovenstaande geschetste opties maken het helemaal complex.
Niet iedereen is in staat om zelf van verschillende locaties data te verzamelen, te combineren en te gebruiken. Daarom is het handiger om PDOK als bron te beschouwen, maar dan moet de data natuurlijk wel actueel en herkenbaar zijn.
@AHN : Misschien is mijn vraag onopgemerkt gebleven, maar hopelijk is er wel een relevant antwoord op de vraag wat er met de huidige databron AHN4 gaat gebeuren?
Er zijn op dit moment geen plannen om recentere versies van het AHN via PDOK aan te bieden. Wel zijn via alternatieve kanalen OGC-services van het AHN2, AHN3, AHN4, AHN5 en AHN6 beschikbaar. Zie daarvoor de Dataroom | AHN.
@AHN
Is de beslissing om geen recentere versies via PDOK aan te gaan bieden dan in tegenspraak met eerdere berichtgeving? Daarin staat namelijk dat de gehele AHN4 vervangen wordt door AHN5 zodra dat gereed is.
Als de AHN4 op PDOK niet meer bijgewerkt wordt, dan heeft dat namelijk ook gevolgen voor bijvoorbeeld externe software die afhankelijk is van die bron, of Layers die men in GIS applicaties toepast.
Ik lees in de aangegeven link ook dat AHN5 en 6 geheel anders van opzet zijn dan AHN4 door niet langer een gewogen gemiddelde te bepalen. Ik heb daar geen nieuws over gelezen dus het verrast me een beetje, als ik eerlijk ben. Het lijkt me wel crusiale kennis, omdat de verschillen tussen AHN4 en AHN5 onderling voor veel gebruikers dan “onverklaarbaar” zijn.
Dus in het kort: AHN op PDOK blijft AHN4 en wordt niet meer geupdate?
OGC-services
Het aanbod OGC-services van het AHN2, AHN3, AHN4, AHN5 en AHN6 is te vinden in onze dataroom. Zoals gezegd zijn er op dit moment geen plannen om recentere versies van het AHN via PDOK aan te bieden. Het AHN op PDOK blijft tot nader order het AHN4. De wens tijdig geïnformeerd te worden over wijzigingen, is helder.
Actueel nieuws over het AHN en de AHN bestanden is te vinden op de website: ahn.nl en via het AHN LinkedIn kanaal.
Verschillen AHN4 en AHN5/6
In het AHN4 werden het maaiveldmodel en het oppervlaktemodel berekend met een gewogen gemiddelde (inverse distance weighting) per rastercel. In het AHN5 is dit voor het maaiveldmodel een ‘gewoon’ gemiddelde geworden. In praktijk geeft deze wijziging een verwaarloosbaar verschil. Belangrijker is dat het oppervlaktemodel sinds het AHN5 bestaat uit de hoogste meting (maximum) in plaats van het gewogen gemiddelde. Dit is bij de lancering ook zo gecommuniceerd, bijvoorbeeld via een nieuwsbericht op onze website en in onze dataroom. Daarnaast zijn in het AHN6 hoogspanningsmasten en hoogspanningsleidingen geen onderdeel meer van het oppervlaktemodel (nieuwsbericht).
Om de overstap te vergemakkelijken zijn recent kaartbladen van AHN2 tot en met AHN5 toegevoegd aan de dataroom die zoveel mogelijk voldoen aan de specificaties van het AHN6. Dat wil zeggen: kaartbladen van 1×1 km met een ongewogen gemiddelde als maaiveldmodel en het hoogste punt als oppervlaktemodel. Volledige compatibiliteit was niet altijd mogelijk en er zijn uitzonderingen: in het AHN4 bevat het oppervlaktemodel niet langer hoogspanningsleidingen maar nog wel hoogspanningsmasten; in het AHN2/3 zijn zowel hoogspanningsleidingen als hoogspanningsmasten nog aanwezig in het oppervlaktemodel.