Slimme exit strategieën

Graag zou ik via dit topic met elkaar brainstormen over slimme exit strategieën uit deze crisis en wat wij vanuit onze vakgebied daaraan zouden kunnen bijdragen. Reacties zijn meer dan welkom.

Ik open deze discussie graag met wat eerste bespiegelingen:

De drie belangrijkste criteria voor het besluit om de intelligente lockdown tijdelijk te handhaven of op onderdelen te herzien, zijn (volgens minister president Rutte), bron:

  1. de druk op de zorg, ook de reguliere zorg, met andere woorden: kan de zorg het aan?,
  2. bescherming van ouderen en mensen met een zwakke gezondheid,
  3. zicht op en inzicht in de verspreiding van het virus.

Vanuit onze expertise denk ik dat we criterium 1 vooral aan de zorg moeten laten. Maar bij criterium 2 en 3 zouden wij wel onze (bescheiden maar niet onbelangrijke) rol kunnen spelen.

  1. Hebben we goed in beeld waar de kwestbare groepen wonen? Het CBS heeft demografische gegevens tot op 100 meter gridniveau. De WoonZorgwijzer gaat verder en geeft ook inzicht in specifieke kwetsbare groepen als personen met COPD/hartfalen. Zijn er meer relevante bronnen die kunnen helpen om de schaarse publieke ruimte de komende tijd zo te benutten dat we de kwetsbare groepen kunnen blijven beschermen? We willen bijvoorbeeld niet dat nu kinderen weer mogen gaan sporten en spelen, het weer erg druk wordt op speelplekken in de buurt van deze kwestbare groepen, zodat deze niet meer hun dagelijkse wandeling aandurven.

  2. Dit is ook grotendeels een medisch vraagstuk is, maar ik denk dat wel dat we hier ook onze rol kunnen spelen. Op deze website: https://covid19.wzwkaart.info is getracht om via verschillende animaties inzich te krijgen in de ontwikkelingen/trends van de ruimtelijke spreiding.
    Maar een issue hier is bijvoorbeeld het niveau waarop de data nu beschikbaar is. Daar spelen een aantal punten, Zo heb ik bijvoorbeeld gekeken naar de 11 donkerblauwe gemeentes in de kaart. 10 van deze gemeentes hebben minder dan 50.000 inwoners. Dat is te verklaren vanuit het idee van brandhaarden. In een kleine gemeente kan een brandhaard een relatief groot effect hebben op gemeenteniveau. In grotere gemeentes zal een brandhaard minder opvallen omdat dit wordt gemiddeld met andere delen van de gemeente, waar geen brandhaarden waren. Zo kan het dus zijn dat stadsdelen in Amsterdam of Rotterdam, die vaak meer inwoners hebben dan bijna alle donkerblauwe gemeentes, heel anders zouden kunnen kleuren als we data op dat niveau hadden. Het gemeenteniveau is dus o.a. ongelukkig omdat het een vergelijking maakt tussen objecten van verschillende groottes. En mede daarom denk ik ok dat de inzichten in de ontwikkeling van het virus gebaat zijn bij gedetailleerdere ruimtelijke niveaus. De vraag is zou dit, natuurlijk binnen de kaders van de privacy, mogelijk zijn? Bijvoorbeeld in samenwerking met de GGD’s?