Aan het spelen met GroupLayers in Openlayers. 1 van mijn wensen was altijd om alle TopRasters in 1 kaartlaag te krijgen, zodat je altijd een mooie ondergrond-kaart hebt (als ik me goed herinner was daar vroeger 1 laag voor, maar weet ik niet meer zeker…). Het valt me op bij het testen, dat de response van de WMS service erg traag is. Firefox rapporteert wachttijden van een halve tot een hele seconde of zelfs meer voor de individuele plaatjes:
Screenshot is van de PDOK Viewer, dus het ligt ook niet aan mijn implementatie voor zover ik kan zien. Geen idee waar het aan zou kunnen liggen, maar misschien is het een idee om er ook een WMTS aan toe te voegen? Ik krijg nu zo vaak witte schermen te zien, dat het eigenlijk niet meer bruikbaar is, want vooral op een mobieltje zonder wifi zegt de browser al snel: dit duurt mij te lang. Jammer, want het zijn mooie kaarten…
Nee, het gaat echt om de WMS. Ik meen me te herinneren dat er voor de TOPRaster kaarten in de WMS Capabilities 1 overkoepelende laag was. En als je die gebruikte, dan serveerde de WMS, afhankelijk van je zoomniveau, de juiste TopRaster uit de verschillende schaal-versies. Dus dan kreeg je voor heel NL de Top 1000, verder inzoomen serveerde vervolgens de 500, 250, 200, enzovoorts, terwijl je zelf maar 1 laag hoefde toe te voegen.
Maar ik weet niet meer zeker of dat echt zo bestaan heeft ('t is lang geleden dat ik met dit soort dingen gespeeld heb ;-)).
De webservices werden voorheen als losse webservices per product ontsloten en waren beschikbaar als WMS en WMTS. In dit nieuwsbericht is deze verandering beschreven. Nu zijn ze beschikbaar als één webservice met meerder lagen.
De performance ga ik vanuit mijn kant ook bij PDOK onder de aandacht brengen.
Op zich maakt het ook niet zoveel uit, het slim combineren van de verschillende lagen is geen probleem, of dat nou aan de clientzijde of aan de serverzijde gebeurt maakt mij niet uit. Het is voornamelijk de performance die een probleem is.
We hebben inmiddels een performance verbetering doorgevoerd op de Topraster WMS. De responsetijden zijn daarmee stabieler en ietsjes sneller. We zagen inderdaad ook pieken in de responsetijden. Deze zijn nu als het goed is verholpen. De responsetijden van 25 seconden zijn van voor deze change. Verder is dit een WMS, bij een WMS is het mogelijk relatief grote pngs op te vragen. Daarbij is de responsetijd die je noemt in de post van één seconde passend bij een WMS bij dergelijke grootte PNGs. Wat mogelijk is, is om “tegels” van 256 x 256 op te vragen op deze service, dan krijg je veel vlottere response tijden. Dat kan je bijvoorbeeld uitproberen in QGIS, waarbij je bij het toevoegen van een laag de tegelgrootte kan opgeven op 256 x 256. Hetzelfde kan bijvoorbeeld ook met openlayers zoals in dit voorbeeld: Tiled WMS. Dan haal je vlotte performance.
En schandalig maar waar: ik ben hier veeeeel te lang niet mee bezig geweest. Het valt me nu pas op dat er schaduwering in de Top25 zit! Heel erg mooi! De Top10 was altijd mijn favoriet, maar dat is nu de Top25 geworden vrees ik