Snelheden op egdes destilleren uit ruwe GPS-tracks

Wij hebben als organisatie veel GPS tracks van (eigen) voertuigen en willen op basis van deze bepalen via welke edges/nodes de route is verlopen en wat de snelheid is geweest per link. Dus niet de wettelijke snelheid of model snelheid maar de snelheid gebaseerd op de GPS-track. Op basis van veel data kunnen we dan de gemiddelde snelheid per link berekenen.

Software die dit kan is volgens is bijvoorbeeld Valhalla. Het lijkt erop dat Valhalla dit kan: ``elapsed_time Elapsed time of the path to arrive at this node.
Map Matching API - Valhalla Docs

Wie heeft hier ervaring mee of kent een partij/persoon die mijn organisatie hierbij (tegen betaling) kan helpen?

Ik heb geen ervaring met en ken Valhalla niet, dat ten eerste. Zelf gebruik ik FME om mijn GPS-tracks te analiseren, en berken daar ook snelheden mee. Maar zelfs QGis en Excel zouden dit al voor je kunnen doen, enigszins afhankelijk van hoe je je tracks precies hebt bewaard. Als dat .gpx-bestanden zijn, is het vrij simpel.

Om dit goed te doen moet je volgens mij Hidden Markov model gebruiken. zie ook dit topic over map matchen. Volgens mij doet FME dat niet, zie dit topic

hmm, je spreekt over “edges”, “nodes” en “links”.

Ik probeer te vertalen naar de echte wereld. Ik denk dat een link een willekeurige verbinding is tussen een vertrekpunt A en een aankomstpunt B.

Verder heb je een verzameling tracks, waarin via verschillende routes onder andere van A naar B wordt gegaan.

Ik zou dan een analyse doen, waarbij ik kijk welke gps-tracks zowel dicht bij (bijvoorbeeld 10 of 100 meter) A als ook bij B komen. Van die tracks zou ik de punten op vissen die nabij A en B liggen, en daar dan het tijdsverschil van berekenen. Daar kun je dan vervolgens het gemiddelde van bepalen.