Sommige BGT tegels resulteren altijd in corrupte ZIP

Het downloaden van sommige BGT tegels (StUF-Geo inclusief PBP’s heb ik getest - maar ik geloof niet dat het formaat uitmaakt) resulteert altijd in een corrupt zip-bestand wat niet te openen is.

https://downloads.pdok.nl/service/extract.zip?extractname=bgt&extractset=stufgeo&excludedtypes=undefined&history=false&tiles=%7B%22layers%22%3A%5B%7B%22aggregateLevel%22%3A0%2C%22codes%22%3A%5B15348%5D%7D%5D%7D

is een voorbeeld hiervan (rond de Oostlaan in Pijnacker). Deze kan ik nooit downloaden.

Dit issue is los van de eerdere melding dat de BGT Downloads helemaal niet werken.

Ook in Leiden worden corrupte zip bestanden aangeboden.

De volgende locatie proberen we op te halen, Heivlinder 5, 2317JS Leiden:

Wij willen kijken of we deze bestanden kunnen gebruiken in plaats van een abonnement aan te maken in Bravo van het SVB-BGT om onze eigen data te vergelijken.

@rboeters @bertdrenth ik zie het inderdaad. We gaan hier naar kijken!

@rboeters @bertdrenth we hebben onderzoek gedaan en het probleem is gevonden. De oplossing vergt wat meer tijd. Ik ga het inplannen!

Ik vind het al heel fijn dat het inmiddels wel wordt opgepakt. Had het afgelopen jaar een stuk of 6 calls hierover gemaakt, maar dat kwam telkens niet los (4029381, 4112711, 4194269, 4199230, 4213001, 4246154).

Gelukkig werkt het forum wel.

Ik blijf graag op de hoogte van het vervolg hierop.

@rboeters vreemd, ik zal intern kijken wat er mis is gegaan. Ik houd je in ieder geval op de hoogte!

@rboeters en @bertdrenth

Het probleem met het downloaden was een configuratie probleem aan onze kant. Timeout waarden voor de downloads stonden niet goed, waardoor de download werd afgekapt. Dat resulteerde in corrupte zip-bestanden.

Dat probleem is verholpen. De download slaagt nu en levert bruikbaar zip-bestand.

Ik heb gelijk even getest Cees, en de tegels die ik geprobeerd heb die voorheen niet werkte, komen nu netjes binnen! :+1: Bedankt!

Weet je misschien ook de status van het probleem met de verkeerde objectbegintijd (dag verschil t.o.v. LV-BGT) in de PDOK downloads?

@rboeters daar wordt hard aan gewerkt. Zodra dit hersteld is communiceren wij dit direct op onze website. Ben je al aangemeld voor de attenderingsservice van PDOK? Dan krijg je vanzelf een mail met de communicatie namelijk :ok_hand:

Attenderingsservice: https://www.pdok.nl/nl/pdok-attenderingsservice

Nog steeds erg vaak corrupte zips.

Vandaag lukt het me helemaal niet om iets te downloaden. Na een half uur lang luttele kB’s van een tegel van het kleinste formaat op te halen zijn de downloads klaar maar is de zip onvolledig en dus corrupt.

Om het een bruikbaar product te gaan noemen, zal er echt nog eens goed naar moeten worden gekeken.

@rboeters Ik heb geprobeerd het probleem na te bootsen, ik heb verschillende kaartbladen geselecteerd op het hoogtste zoomniveau tot het kleinste maar ik ondervind geen problemen tijdens het downloaden en de zipfiles kan ik openen zonder fouten, zou u mij kunnen aangeven waar op de kaart en welk zoomniveau u gebruikt dan kan ik dit verder voor u onderzoeken.

Hallo @Rob ,

Net weer geprobeerd… Ook vandaag problemen.

Probeer het meest ingezoomde tegeltje waar ‘Vlierlaan, Pijnacker’ in valt (zie onderstaande screenshot).

Tijdsverloop:

  • 1 minuut lang start de download nog niet (browser geeft aan: “wachten op downloads.pdok.nl…:”)
  • Daarna start de download met enkele kB’s per seconde
  • Na 6 minuten is de download op 631 kB
  • Hier blijft de download 3 minuten op hangen
  • Na ongeveer 10 minuten zegt de browser dat de download van extract.zip klaar is, maar deze is corrupt. De zip zou ook veel groter moeten zijn.

Dit probleem is getest met meerdere browsers, vanuit verschillende netwerken (thuis, werk), en de resultaten zijn altijd ongeveer hetzelfde (maar nooit exact - download kan verschillende groottes hebben).

Eerder heeft PDOK eens een time-out instelling op de servers veranderd. Daarna was het ook echt beter, maar de laatste tijd is het weer onmogelijk om iets te downloaden.

Hoi @rboeters
Dank je wel voor je reactie, het downloaden gaat bij mij ook fout. We gaan dit verder onderzoeken ik hou je op de hoogte.

Dag Rob, is er al nieuws over dit probleem?

Hallo @rboeters,

Net even de download service geprobeerd met de volgende tegel (Pijnacker)
(Met Chrome en de Chrono plugin.)
https://downloads.pdok.nl/service/extract.zip?extractname=bgt&extractset=stufgeo&excludedtypes=plaatsbepalingspunt&history=false&tiles={"layers"%3A[{"aggregateLevel"%3A0%2C"codes"%3A[15348]}]}

Levert mij een goede zip met een complete xml

Kan je het nogmaals proberen.
Groet John

Hoi @John_Schaap,

Het werkt inmiddels weer. Lijkt erop dat er aanpassingen zijn geweest aan de kant van PDOK want het werkte voorheen consequent niet. :slight_smile:

Ik zal nog eens met andere tegeltjes testen.

Gr,
Roeland