Sortering levert niet gewenste resultaat

Bij het zoeken op postcode huisnummer krijg ik de volgorde niet voor elkaar zoals ik die ik die zou willen.
Het gaat om de Vrije geocodeer-service en zoeken op postcode 1975BA met huisnummer 15.
Resultaat betreft 2 adressen waarbij er een de huisnummertoevoeging RD heeft.
Bij elk verzoek komt telkens het adres met RD als eerste adres.
Deze varianten heb ik geprobeerd waaronder deze:
https://geodata.nationaalgeoregister.nl/locatieserver/v3/free?q=1975BA%20and%2015%20sort=weergavennaam%20asc,%20score%20asc
Variëren met desc en andere velden als huisnummertoevoeging levert telkens hetzelfde resultaat namelijk dat bovenaan “Kanaalstraat 15-RD” staat en daarna “Kanaalstraat 15”.

De opgegeven sortering lijkt dus geen invloed te hebben. Ik wil graag eerst het adres zonder huisnummertoevoeging.
Wie helpt mij aan de oplossing?

@fsteggink jij een idee?

Er zitten twee fouten in de URL. De juiste URL is: https://geodata.nationaalgeoregister.nl/locatieserver/v3/free?q=1975BA%20and%2015&sort=weergavenaam%20asc,%20score%20asc
De sort parameter moet een aparte query parameter zijn, dus ik heb een ampersand ervoor gezet. Ook bevat het veld weergavenaam een typefout, nl. een dubbele n. Met deze twee aanpassingen is de sortering wel goed te krijgen. Dit gaat “toevallig” goed, omdat de ASCII-code van de komma (44) lager is dan van het liggende streepje (45).

Standaard wordt er alleen gesorteerd op score. Die van Kanaalstraat 15-RD is hoger. Dit komt omdat er 3 hits zijn op het tekstveld waarop wordt gezocht wanneer er op “1975BA and 15” wordt gezocht bij Kanaalstraat 15-RD en slechts 2 hits bij Kanaalstraat 15. Bij het indexeren worden synoniemen toegevoegd. Hierbij wordt ook rekening gehouden met variaties, zoals het voorkomen of de afwezigheid van spaties en/of leestekens tussen huisnummers, huisletters en huisnummertoevoegingen. Dus in de index staat “Kanaalstraat 15 RD” en “Kanaalstraat 15RD”. (Spaties en leestekens worden als identiek beschouwd. Hierop worden woorden gesplitst in aparte zoektermen.) Het is immers de bedoeling dat het adres Kanaalstraat 15-RD ook wordt teruggegeven als er op “1975BA and 15RD” wordt gezocht. De reden dat er 3 hits zijn ipv 2 (en bij het adres zonder toevoeging 2 hits zijn ipv 1) is dat de weergavenaam apart naar het tekstveld wordt gekopieerd.

Dit is eventueel op te lossen door ervoor te zorgen dat er evenveel voorkomens van ieder adres in het tekstveld terechtkomen. Deze situatie hadden we in het begin gehad. Het nadeel is dat de doorlooptijd van het indexeren dan erg lang wordt en de index zelf groot.

@fsteggink, bedankt voor je reactie en uitleg. Die extra n was me niet opgevallen.
Met dit antwoord krijg de resultaten zoals ik die wens.:+1: