Stadsdelen in de BGT

De BGT-laag ‘stadsdeel’ lijkt slechts enkele (incomplete) records te bevatten. Klopt dat? Volgens mij zijn er minimaal 50 grote gemeenten die stadsdelen kennen. Vullen die allemaal deze vrijwillige data niet in?

Dat klopt, er zitten slechts 3 stadsdelen in de BGT.

1 like

Dank je wel voor je antwoord, wat jammer! Is de enige optie dan om de indelingen bij de individuele gemeenten op te zoeken en deze apart te verwerken?

Ja helaas voor je.

Goed om te weten, dank je wel! Jammer en geen probleem, het zou pas jammer zijn om het per gemeente uit te zoeken en er daarna achter te komen dat er al een dataset voor is :slight_smile:

Vriendelijke groet, Wouter

P.S. ChatGPT geeft voor heel veel gemeenten keurig een lijst met wijken of buurten per deelgemeente maar helaas, hier klopt echt niets van, er ontbreekt veel, de codes kloppen niet, er komen oude en nieuwe indelingen door elkaar heen voor, etc.

misschien dat de Basisregistratie Topografie (BRT) rijker gevuld is met Stadsdelen.
CBS helpt je met de dataset Wijken- en Buurten. Maar volgens mij heeft het CBS alleen de wijken aan gemeenten gekoppeld. Moet je zelf bepalen binnen welke stadsdeel (of woonplaats) het valt.

Klopt, ik wil de CBS wijken en buurten aan stadsdelen koppelen. En daarmee alle BAG adressen aan stadsdelen koppelen (want de adressen heb ik al aan wijken en buurten gekoppeld).

Bedankt voor de tip over de BRT. Alleen in welke kaartlaag van welke Top xxx vind ik de stadsdelen? Ik heb wat onderzoek gedaan en kan ze nog niet vinden:

Ik heb de Top1000 geladen en de volgende kaartlagen bekeken:

  1. top1000nl_functioneelgebied.gml: alleen luchthavens
  2. top1000nl_plaats.gml: alleen woonkernen
  3. top1000nl_registratiefgebied.gml: ‘provincie’ ‘land’ ‘territoriale zee’
  4. top1000nl_geografischgebied.gml: ‘zeegat, zeearm’ ‘eiland’

Daarna heb ik top100 geprobeerd, (daarin komen geografisch gebied en plaats niet voor):

  1. top100nl_functioneelgebied.gml: ‘camping, kampeerterrein’ ‘begraafplaats’ ‘bungalowpark’
    ‘recreatiegebied’ ‘openluchtmuseum’ ‘verzorgingsplaats’
    ‘erebegraafplaats’ ‘zweefvliegveldterrein’ ‘windturbinepark’
    ‘helikopterlandingsterrein’ ‘sluizencomplex’ ‘dierentuin, safaripark’
    ‘militair oefengebied, schietterrein’ ‘vliegveld, luchthaven’
    ‘openluchttheater’ ‘circuit’ ‘oliewinning’ ‘renbaan’
  2. top100nl_registratiefgebied.gml: ‘gemeente’ ‘provincie’ ‘land’ ‘enclave’

ik heb in de PDOK TOP10NL download viewer een stuk Amsterdam gedownload.
Hier vind ik de stadsdelen als plaats, type gebied wel degelijk: in top10nl_plaats.gml

1 like

Dank je wel, goede tip! In de TOP10NL vind ik inderdaad 54 stadsdelen. Voor Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Eindhoven. Zo te zien zijn ze helaas alleen niet helemaal actueel, voor Amsterdam valt in ieder geval op dat er een stadsdeel Westpoort is en geen Stadsgebied Weesp. Westpoort is volgens Wikipedia op 1 januari 2015 opgegaan in de stadsdelen West en Nieuw-West. Weesp is in 2022 een stadsgebied geworden.