Stadsgrenzen in OpenStreetMap

Hallo allemaal,

Voor mijn master thesis onderzoek ik twee flood defense failure mechanisms in het Emscher stroomgebied. Ik zou naast de twee scenario’s graag de stadsgrens van de stad Gelsenkirchen (NRW, DE) als laag willen toevoegen aan mijn project. Op het moment gebruik ik als achtergrondkaart OpenStreetMap. Via QuickOSM heb ik verschillende opties geprobeerd, maar het enige resultaat is de stad weergegeven als punt.

Hebben jullie tips?

Met vriendelijke groet,
Willemijn

Welkom @hannahwillemijn, de stadsgrenzen (bebouwde kom) grenzen zitten niet in OSM (voor zover ik weet), maar OSM bevat wel polygonen met de key Key:landuse. Hiermee kan je alle bebouwde gebieden opvragen. Zie de voorbeeld query in dit eerdere antwoord: Dataset met centrum van plaats lat/lon - #19 door antonbakker (disclaimer: of de voorbeeld query volledig is daar ben ik niet zeker van).

Hoi Anton, bedankt! Zojuist heb ik het opgelost via OSM>key:boundary>value:administrative>in:Gelsenkirchen.

1 like

Welke heb je nu gepakt? Gelsenkirchen of Gelsenkirchen-Mitte?
De Emscher is trouwens historisch water. Mij zeer bekend van tv!!
Is dat het gebied waar zoveel gemijnd is dat het zoveel gezakt is dat het zou overstromen als ze stoppen met pompen?

Hoi! In eerste instantie had ik Gelsenkirchen gekozen, omdat ik alle districten wil betrekken. Zojuist heb ik even gekeken of er een verschil is als ik Gelsenkirchen-Mitte als locatie kies. Het enige verschil is dat bij Gelsenkirchen als locatie het district Buer extra omlijnt wordt. Dus als ik het zo zie, maakt het in principe niet heel veel uit. Klopt inderdaad! Gelsenkirchen was dé locatie voor de kool-en staalindustrie en daardoor enorm verzakt tov de dijken langs de Emscher.

1 like