Bij de atom feed van bestuurlijke gebieden lijkt er automatisch een nieuwe jaarlijkse dataset binnen te komen. Bij de atom feed van CBS wijk en buurt komt er per jaar een aparte atom feed met dataset. Het zou fijn zijn om de atom feeds te standaardiseren, zodat er één opzet van atom feed is. Mijn persoonlijke voorkeur is zoals bij bestuurlijke gebieden.
Is het mogelijk om de atom feeds te standaardiseren, zodat er op dezelfde atom feed nieuwe datasets gepubliceerd worden i.p.v. aparte atom feeds?
Hoi @Davidswinkels ons doel is ook om de koppelvlakken zoveel mogelijk te standaardiseren.
Met de CBS datasets is er voor deze opzet gekozen om met de extra dimensies van versie en jaartal te kunnen omgaan.
Omdat (m.b.t. de versie) deze dataset (in “batch”) op attribuutniveau kan wijzigen zit er een versie nummer aan. Deze wijzigingen zijn dan niet alleen de data in de attributen maar ook de attributen zelf (wel voornamelijk toevoegingen zover ik weet).
M.b.t. het jaartal is iedere jaargang technisch gezien een eigen aparte dataset. M.a.w de “Wijk- en Buurtkaart” bestaat niet. Er bestaan alleen dataset “Wijk- en Buurtkaart {JAARGANG}” , doordat deze datasets individueel kunnen wijzigen. Hoewel ATOM feeds vrij statisch lijken zijn deze datasets het verre van En dat maakt het dus lastig om één dataset dan ‘continue’ te wijzigen over meerdere dimensies, vandaar deze splitsing.
Ik snap je vraag maar het enige wat ik kan aangeven is dat er een achterliggende reden is waarom de CBS ATOM feeds zo zijn ingericht. Maar dit zijn zeker onderwerpen waar wij over nadenken, hoe we de datasets binnen PDOK beter kunnen ‘stroomlijnen’/standaardiseren zeker als het over additionele dimensie gaat als tijd/versie/thema/enz…
Hoi Wouter. Hartelijk dank voor de extra uitleg en goed om te weten dat PDOK ook kijkt naar standaardisatie van datasets aanbieden! Zeker begrijpelijk dat datasets qua attributen individueel per jaar kunnen wijzigen vanuit CBS. Goed dat je aangeeft hoe het werkt, en volgensmij ook fijn voor PDOK om te weten dat gebruikers dus ook graag die standaardisatie willen. Voor nu weet ik dan genoeg, en zullen we toch aparte atom feed parser opzetten voor CBS wijk en buurt