Stijl laden: LYR file naar SLD file

Voor het visualiseren van bodem data heb ik via het BROloket de SGM Geopackage zip file gedownload. Het inladen van de lagen areaofpedologicalinterest, nga_properties, soilarea en soilmap gaat allemaal zonder problemen. Maar het visualiseren van de data met de juiste stijl gaat niet lekker.

Om de verschillende bodemsoorten inzichtelijk te maken is het nodig om uit het zip bestand de view_soil_area.lyr te importeren als stijl. Dit bestand heeft de verkeerde indeling, namelijk LYR voor ArcGIS en niet SLD voor QGIS. Ik heb met de plugin SLYR geprobeerd het bestand te converteren naar QML. Hierdoor is het bestand wel te importeren als stijl alleen is er vervolgens niks zichtbaar…

Iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen? Is ergens de view_soil_area.SLD als los bestand te vinden? Of kan de stijl op een eenvoudige manier worden aangepast zodat deze wel de gewenste resultaten laat zien?

Dit klinkt als een verschil in schrijfwijze tussen de objectnamen in het bestand en in de stijl dus daar zou ik beginnen met zoeken. Meestal iets met hoofdletters, of, wat ook wel voorkomt bij converteren, een reeks spaties oid achter de objectnaam in de stijl.

SLYR zou een .lyr inderdaan moeten kunnen omzetten. Het standaard stijl-formaat in QGIS is echter niet .sld maar .qml.

.sld is de OGC standaard voor stijlen die bijvoorbeeld in GeoServer wordt gebruikt. QGIS kan deze wel importeren en exporteren, maar in jouw geval wil je denk ik QGIS eigen .qml gebruiken.

Je zou een geconverteerde stijl kunnen delen hier zodat anderen het kunnen proberen. En mocht het lukken het stijlen werkend te krijgen is het misschien leuk als je de QGIS stijlbestanden ergens deelt met anderen. Of aan BROloket te vragen om ze naast de .lyr-bestanden te zetten.

Bedankt voor jullie reacties. Het is inmiddels gelukt. Het importeren van het geconverteerde QML bestand ging blijkbaar toch WEL goed. Uiteindelijk bleek het zoiets simpels te zijn als het selecteren van de juiste waarde… De plug in SLYR blijkt dus erg handig. Zie foto’s.

Juiste selectie:

1 like

Mooi! Zet je ze ergens neer voor anderen?

Ehmm, help me even. Een qml bestand mag ik niet uploaden…

Als zipfile misschien? Of anders zet je ze ergens online, bijvoorbeeld op github.com, en dan post je hier de link.

2 likes