Stijlbestand/symbologie Top10 gezocht

Ik maak voor collega’s een kaart en wil daarbij de top10 als achtergrond gebruiken. Ik heb de top10 als geopackage gedownload, dat werkt maar er is geen symbologie/legendastijl.

Is deze ergens beschikbaar?

Het zou voor de gebruikers prettig zijn om de ‘standaard’ legendasymbolen te gebruiken omdat ze deze al sinds jaar en dag gewend zijn.

Groet,

Bert

Ha @BKN, het WMS-protocol kent een GetStyles request in versie 1.1.1. Om bijvoorbeeld de SLD van de laag water op te halen:

Om de namen van alle lagen op te halen gebruik je het GetCapabilities request. Zoek in de XML die je terugkrijgt naar <Name> om de laagnamen te achterhalen.

1 like

Hallo @BKN,

Naast de methode van @emacgillavry kunnen de gebruikte visualisatie-bestanden (SLD’s) ook gevonden worden op het Technisch Register: Index of /visualisatie/top10nl/1.2.0

Groet,
Daniël

@daniel.tewinkel kijk dat is al weer een stuk handiger. Maar nog steeds wel lastig om

  1. de zip te downloaden
  2. die uit te pakken en dan 13 gpkg te hebben
  3. met elk meerdere (typen) lagen
  4. de sld’s te downloaden en op de juiste manier te koppelen aan de layers
  5. daarmee nog rekening houdend dat sommige layers 2x moeten worden geladen in QGIS (omdat bv van watervlak de vulling en omlijning aparte sld’s zijn)

Kan dat handiger?

Idee: als we ervanuit gaan dat de gpkg namen en de lagen erin niet veranderlijk zijn. Zou het dan mogelijk zijn om iemand die de exacte laagvolgorde weet:

  • die lagen laden in QGIS
  • juiste SLD’s erop laden
  • dat bestand wegschrijven, ofwel als QGIS bestandsbestand (OF als een set QGIS Layer bestanden (==koppeling data+(qml?)style))

En mocht dat allemaal lukken: zou dan evt dat QGIS project bestand naast de sld’s kunnen komen te staan bij register.geostandaarden.nl ?

Of zou dit niet mogelijk zijn?

Goed idee maar ik zou dat dan op qgis.nl (ofzo) zetten, omdat het applicatie-specifiek is.

Tsja. Zou leuk zijn, maar nu kom ik langs, en ik gebruik ArcGis. En mijn buurman gebruikt Geomedia, of Luciad, of CadCorp… Waar houden we op?

Een veel beter idee lijkt mij gewoon de WMS gebruiken, dan heb je altijd de juiste opmaak, en je hebt altijd de laatste versie. En QGis kan prima omgaan met een WMS of WMTS als achtergrond.

1 like

Zelf analyses kunnen uitvoeren met top10 elementen, altijd op elke schaal haarscherpe prints (op heelveel dpi, in A0), zelf aanpassingen kunnen maken in style, iets filteren. Vele argumenten en use-cases om GEEN genoegen te nemen met WMS (en echt ik ben een echte WMS liefhebber).
Mbt waar dan zo’n projectfile neer te zetten: dat blijft lastig, Raymond zei ook al dat dat beter via qgis.nl kon gaan: misschien is een github pagina of project wel het best, zodat anderen er evt aanpassingen aan kunnen maken… of een branches maken voor een paar use-cases ofzo

Hoi, ik ben even in de genoemde SLD’s gedoken. Die zijn/waren niet 1 op 1 te gebruiken in QGIS. Sommige sld-constructen (zoals de IN-function) zijn niet bekend bij QGIS, en verder kan QGIS niet omgaan met de notatie voor de TTF-font vulling, en als laatste blijkt dat QGIS styling met alleen Text-Symbolizers (dus zonder line/polygon/point symbolizers) negeert als zijnde ‘leeg’…

Dus na wat ge-edit in de sld’s, kon ik ze (deels) WEL gebruiken binnen QGIS. Daarna een deel van de beschikbare geopackages geladen, de sld’s eropgezet en verder zoveel mogelijk fixes toegevoegd om de boel op elkaar te laten lijken.

Dus: hier GitHub - rduivenvoorde/QGIS_top10nl_style: A QGIS project to style top10nl PDOK geopackage data matching the official top10nlv2 styling staat een project bestand (met daarin dus de styling (initieel uit sld (gefixed ook in de repo) maar daarna nog gefixed binnen QGIS).
Dus:

  • repo clonen
  • geopackages laden en uitpakken in ‘data’ dir
  • benodigde ttf-fonts installeren indien nodig
  • het .qgs project openen
  • top10 bekijken in QGIS (of althans wat ik als NON-cartograaf ervaan maakte :slight_smile: )
  • evt wat indexen in de gpkg’s maken op de kolommen waarop wordt gefilterd

Ik heb mijn best gedaan om dit zo reproduceerbaar mogelijk te maken, zie je nog zaken die keihard missen of niet kloppen, laat even weten via een issue op github, dan kijk ik of ik het kan repareren.

Hopelijk hebben Nederlandse QGIS gebruikers hier iets aan. Laat gerust weten via github of email.
Ik kan/wil de repo ook best ‘centraler’ zetten: een qgisNLrepo ofzo?

De lagen (en de WMS eronder ter referentie/check) en een voorbeeld van de kaart in QGIS:

Ik heb ook nog even gekeken naar het laden van de geopackages in Postgis (te laden via sleur-pleur in QGIS-browser): de styling kun je dan ook gewoon copy-pasten (omdat laagnaam en kolomnamen hetzelfde blijven).
Maar dat laat ik even aan de gebruiker zelf.
Op/aanmerkingen verder graag via mail of github

5 likes

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.