Stimulans voor gebruik iso19110 featurecatalog metadata

De afgelopen tijd beginnen de voordelen van het introduceren van featurecatalog metadata steeds meer naar voren te komen. Geonovum raadt het gebruik van featurecatalog metadata al geruime tijd aan in de Nederlandse profielen, maar de implementatie graad in de diverse software laat nog te wensen over en de use cases waren nooit erg duidelijk.

GeoCat en Waterschap Hunze en Aa’s hebben in het voorjaar van 2018 wat verbeteringen in GeoNetwork aangebracht om ook de use cases wat meer uit te nutten. Zo wordt sinds geonetwork versie 3.4.2 de featurecatalog metadata gebruikt om de WMS feature-info ballon beter weer te geven. In featurecatalog metadata leg je per dataset attribuut vast wat het data type is, een definitie van het veld en een leesbaar label. Daarnaast is een optie toegevoegd om ook een link naar een externe webpagina op te nemen met meer informatie over het attribuut. Deze informatie wordt nu meegenomen bij het renderen van de feature-info ballon. Deze werkwijze is geheel volgens de standaarden, wij nodigen andere software bouwers dus ook van harte uit om deze methode te adopteren in hun software.

Ik ben benieuwd naar reacties over ervaringen met het beschrijven van featurecatalog, of hoe andere software leveranciers het pimpen van de feature-info ballon aanpakken (bv met feature-info-templates in geoserver).

Een vergezicht dat ik heb bij iso19110 is dat we deze metadata ook zouden kunnen gebruiken om een basale conversie naar RDF te realiseren. Bij iedere kolom kun je een link opnemen, zodra deze link verwijst naar een begrip in een ontologie/register, zou je bv in een wfs request met output format json deze informatie op kunnen nemen in een context header en zo een json-ld bestand genereren.

3 likes

Feature catalog metadata bij waterschap Hunze en Aa’s. (voorbeeld)Open data portaal

Dat ziet er goed uit! Is deze functionaliteit ook al beschikbaar in het NGR? Zie ook mijn vraag die ik eerder op de dag in het forum postte.

Ha willy, je kunt featurecatalog metadata (gelinked) opslaan in ngr, ten behoeve van eenvoud zijn de knoppen uitgezet om featurecatog metadata aan te maken via de ngr editor

1 like

Dankjewel voor je reactie Paul, maar het is me nog niet helemaal duidelijk: als ik inlog op het NGR, kan ik dan nu al attribuutbeschrijvingen toevoegen? Kan ik de knoppen om featurecatalog metadata aan te maken zelf aanzetten? Of moeten daarvoor wijzigingen in de configuratie van de software doorgevoerd worden?

Nee, dat kun je helaas niet zelf aan zetten, dat is geconfigureerd in de software.