Stitching Drone images zonder gps data?

Hallo!

Ik ben een student bij avans en heb een dataset van drone images gekregen van de Loonse en Drunense duinen.
Deze data set dien ik te “Stitchen” of “Mergen”, maar nu ben ik tegen het probleem aangelopen dat er geen gps coordinaten aan de drone images zitten. Ik zou de drone images kunnen georefereren, maar dit wordt een erg grote klus met 300 images.
De piloot van de drone heeft wel “Waypoints” en een grid aan kunnen leveren, maar hier ben ik niet bekend mee en kan ik ook weinig tutorials op het internet over vinden. Is hier iemand toevallig wel bekend mee en heeft diegene een oplossing voor mijn probleem?

Als ik meet info of fotos aan moet leveren hoor ik het graag!

Groeten,
Niek Broekhoven

Vreemd dat een drone wel waypoints kan volgen en/of vastleggen maar geen GPS data opslaat in de foto. Weet je heel zeker dat dat niet gebeurd is? Misschien kun je hier een foto en je andere data posten?

Ik denk trouwens dat opnieuw vliegen sneller (en leuker!) is dan 300 foto’s handmatig georefereren. :slight_smile:

Volgens mij is dat niet zo heel gek met goedkopere drones, en ik vraag me af of duurdere het wel hebben. GPS in een foto is nauwelijks nauwkeurig.

Een collega van me verwerkte die vliegplannen altijd in Recap van Autodesk. Kost wel wat, al gauw een euro per foto. Misschien is er goedkopere software.

Weet niet precies wat Waypoints hier zijn, maar als dat coordinaten van bekende plekken (x,y offsets) in de kaart/foto zijn, kun je m.i. GDAL tools gebruiken. De Waypoints worden dan zgn Ground Control Points (GCPs). Met bijv gdaltransform kun je een foto (als TIFF) georefereren.
https://gdal.org/programs/gdaltransform.html

Er is nog meer nodig, in feite een keten van bewerkingen. Denk dat alles hierbij, ook samenvoegen, met GDAL tools kan. Evt stitchen kan ook met ImageMagick. Maar denk dat eerst van elke foto een GeoTIFF genereren met GDAL de eerste stap is.