Storing WFS request sinds vandaag

Sinds vanmiddag krijg ik bij het toepassen van een filter bij de kadastrale kaart WFS service een bad request melding terug. Ook bij andere services gaat het fout. Ik zie één andere melding hierover in het forum. Is dit probleem bekend en wordt het opgelost?

Een klein percentage van de requesten lijkt inderdaad niet goed te gaan. We kunnen alleen niet zien wat er in het filter zit. Is het mogelijk om een voorbeeld request te sturen waar dit probleem zich voordoet?

Voor het aanvragen van de features gebruik ik FME. Het filter ziet er als volgt uit:

image

Voorbeeld perceelaanvraag =
gemeentecode: HLM02
Sectie: X
Perceelnummer: 659

Maar ik kan hier elke willekeurige kadastrale aanduiding invullen.

FME genereert de volgende url:

https://geodata.nationaalgeoregister.nl/kadastralekaart/wfs/v4_0?SERVICE=WFS&VERSION=2.0.0&REQUEST=GetFeature&language=eng&TYPENAMES=kadastralekaartv4%3Aperceel&NAMESPACES=xmlns(kadastralekaartv4%2Chttp%3A%2F%2Fkadastralekaartv4.geonovum.nl)&FILTER=<Filter> <And> <PropertyIsEqualTo> <PropertyName>AKRKadastraleGemeenteCodeWaarde<%2FPropertyName> <Literal>HLM02<%2FLiteral> <%2FPropertyIsEqualTo> <PropertyIsEqualTo> <PropertyName>sectie<%2FPropertyName> <Literal>X<%2FLiteral> <%2FPropertyIsEqualTo> <PropertyIsEqualTo> <PropertyName>perceelnummer<%2FPropertyName> <Literal>659<%2FLiteral> <%2FPropertyIsEqualTo> <%2FAnd> <%2FFilter>&OUTPUTFORMAT=application%2Fgml%2Bxml%3B%20version%3D3.2&COUNT=1000&STARTINDEX=0

Vandaag is er een wijziging uitgerold voor al onze WFS services, die als bijeffect heeft dat er stricter wordt gevalideerd op de content van url parameters. Met name de new line %0A mag na deze wijziging niet meer. Aangezien dit bijeffect niet was voorzien en FME blijkbaar new lines in de filter url parameter stopt, heb ik de wijziging teruggedraaid. Bedankt voor het melden en excuses voor het ongemak.

1 like

Hartelijk dank voor de snelle reactie!

FME genereert de string zoals ik het heb ingevoerd in de editor. Ik had natuurlijk de newlines weg kunnen laten, dan was het, zoals ik nu begrijp, dus wel goed gegaan.

Misschien een idee om wijzigingen eerst te testen op een test machine, met requests uit de praktijk?
Dit lijkt mij toch een dingetje dat voorkomen had kunnen worden door een paar simpele, te automatiseren tests. Het heeft toch een aardig aantal mensen geraakt, en ik heb zelf ook zaken in Productie staan die hierdoor omgevallen zouden zijn (de harde returns). Gelukkig worden die alleen on-demand gedraaid, en de demand was er niet, dus ben ik de dans ontsprongen.

Als jullie test requests willen mogen jullie mijn test suite wel hebben :wink: