Straatnamen en huisnummers bijna niet te zien

Hallo allemaal,

Ik zit al een tijd met een probleem. In de modelspace (tekenblad) is alles duidelijk zichtbaar, maar wanneer ik een afdruk wil maken in de layout (printblad), zijn de huisnummers en straatnamen bijna niet leesbaar. Kan iemand mij hierbij helpen? Ik maak gebruik van BGT Pastelvisualisatie.
zie screenshot
Alvast bedankt!
tekenblad

Misschien omdat je print-resolutie veel hoger is dan je scherm-resolutie? Wat voor software gebruik je?

Beste Raymondnijssen,

Hoe kan ik print-resolutie aanpassen? kun je dat met een screen-shot uitleggen.
ik gebruik Qgisdesktop 3.22.5.

alvast bedankt.
groetjes.

In de lay-out properties

Ik hier ook 300 dpi staan

300 Is de default-waarde. Maak daar eens 150 van en daarna opnieuw een pdf-export.

Had dit 2 jaar geleden ook bij de hand. de WMS en WMTS services zien er goed op uit beeldscherm, maar beroerd op papier (voor de jongeren: papier is dat spul waar ze bomen van maken :slight_smile: )
De truc was een tekstfile “bgt.xml” te maken met deze inhoud:

<GDAL_WMTS>
  <GetCapabilitiesUrl>https://service.pdok.nl/brt/achtergrondkaart/wmts/v2_0/WMTSCapabilities.xml</GetCapabilitiesUrl>
  <Layer>standaard</Layer>
  <Style>default</Style>
  <TileMatrixSet>EPSG:28992</TileMatrixSet>
  <ZoomLevel>10</ZoomLevel>
  <DataWindow>
    <UpperLeftX>0</UpperLeftX>
    <UpperLeftY>650000</UpperLeftY>
    <LowerRightX>300000</LowerRightX>
    <LowerRightY>300000</LowerRightY>
  </DataWindow>
  <BandsCount>4</BandsCount>
  <Cache />
  <UnsafeSSL>true</UnsafeSSL>
  <ZeroBlockHttpCodes>404</ZeroBlockHttpCodes>
  <ZeroBlockOnServerException>true</ZeroBlockOnServerException>
</GDAL_WMTS>

Deze kun je als laag vanuit de verkenner in QGis slepen.
Dit werkt als een soort slimme vertaalslag bovenop de BGT-webservice.

De “magic” zit in de regel 10, die zorgt er voor dat hoe je ook in of uitzoomt, altijd het zoomlevel 10 van de BGT-webservice wordt gebruikt.
Welk zoomlevel voor jou het beste is moet je even uitproberen door te “spelen” met dit zoomlevel.

Succes,
Gert-Jan

ps. Laat je ons even weten of en zo ja hoe het gelukt is?

Ik ken Modelspace vooral uit AutoCAD. Is dit niet een CAD vraag?

Ha, ja die termen kwamen me ook bekend voor uit AutoCad.
Ben er van uitgegaan dat @Liaqat met modelspace de normale QGis-view bedoelt (niet de layout-view)

Bedankt Raymond, ik zie nu dat de tekst wat groter is, alleen het is nu wazig.

Beste Gisnederland,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik begrijp nu dat je met “modelspace” eigenlijk “QGIS-view” bedoelt. Ik ben bekend met de term “layout view”, maar ik was niet zeker hoe ik “QGIS-view” moest noemen, vandaar dat ik destijds de term “modelspace” heb gebruikt. Maar inderdaad, ik bedoelde “QGIS-view”.

Beste Gertjan,
Ik ga dit proberen dan laat ik het weten bedankt.:slight_smile: