Styling van bestemmingsplannen

Ik ben bezig om voor de gemeente bestemmingsplannen te ontsluiten. Dit is allemaal gelukt via FME>Postgresql>Geoserver>Kaartviewer.

Ik loop alleen tegen de styling aan van de bestemmingsplannen. Deze styling is vastgelegd en willen we binnen de gemeente graag om die manier gevisualiseerd hebben. Bij het toevoegen van bepaalde styling (waaronder dubbelbestemming, functieaanduiding, gebiedsaanduiding etc) wil het maar niet lukken om deze toe te voegen via geoserver. Ik blijf hier maar verschillende foutmeldingen krijgen die niet 123 op te lossen zijn. Ik heb daarom geprobeerd de styling via postgresql te uploaden. Het is gelukt om de styling van een laag te uploaden naar postgresql als een sequence. als ik de laag vervolgens weer opvraag in Qgis zit de styling daarbij. ik heb alleen geen idee hoe je deze styling meekrijgt in geoserver. Tot op heden wil deze sequence dus niet meegaan naar geoserver.

De gemakkelijkste manier om bestemmingsplannen te ontsluiten in een kaartviewer is door gebruik te maken van de WMS / WFS / WMTS van ruimtelijkeplannen.nl. Dan hoef je ook niets met styling te doen. Zie https://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/iva_p.
Voldoet dit niet aan je wensen?

Geoserver gebruikt sld als opmaaktaal. sld’s die werken in QGIS werken niet altijd meteen in Geoserver. Daar moet je soms wat aan tweaken. Het laden van zulke sld’s via postgis gaat niet helpen. Als de sld niet goed is voor Geoserver maakt het niet uit hoe het ding in Geoserver is beland.

Gelukkig is er veel basismateriaal om sld’s voor bestemmingsplannen te maken. Deze inks zijn wellicht behulpzaam:

Groet, MArco

1 like

Ik ben ook tegen een vergelijkbare opgave aangelopen en heb een aantal van deze dubbelsbestemmingen als images opgenomen. Zie hiervoor dit voorbeeld. Als je er iets mee kunt kan ik ze met je delen.

Groet Pim.