Terugvinden van adres met 'bis' als toevoeging huisnummer in de BAG API

Hoi,

Ik was op zoek naar ingewikkelde adressen om onze adres-importer mee te testen, en ik vond op Google Maps in Utrecht dit adres: 3512NM 8bisA.

Dit adres kan ik in de nummeraanduidingen niet vinden:

https://api.bag.kadaster.nl/lvbag/individuelebevragingen/v2/nummeraanduidingen?postcode=3512NM&huisnummer=8&huisnummertoevoeging=bis&huisletter=A

en ook niet als ik met adressenuitgebreid zoek op alleen de postcode en huisnummer.

Heeft Google dit adres verzonnen, of mist er iets uit de BAG? Of is toevallig het allereerste bis adres dat ik test meteen eentje die inmiddels al niet meer bestaat?

hallo Tinco, geen toeval. BIS adressen worden uitgefaseerd en google loopt (gewoon) achter.
Als je in de BAG gegevenscatalogus kijkt Catalogus Basisregistratie Adressen en Gebouwen - 2018 - definitieve versie 1.0 (1 juli 2018), inclusief een overzicht met voorgestelde wijzigingen voor de 1.1-versie | Publicatie | Geobasisregistraties zie je in paragraaf 7.3.4 huisnummertoevoeging het domeinwaarde van de huisnummertoevoeging:
Domein:
Patroon
Maximaal vier alfanumerieke tekens bestaande uit een combinatie
van hoofdleters (A – Z), kleine leters (a – z) en/of cijfers (0 – 9)

BIS mag dus wel, maar ‘kost’ 3 van de 4 alfanumerieke tekens.

op bagviewer.nl kan je altijd nog handmatig op de kaart naar het betreffende object zoeken. Dan zie je onafhankelijk van de inrichting van de API hoe het object in de Landelijke Voorziening staat.

misschien komt de huisnummertoevoeging ná de letter. Dan zou het adres officieel 8Abis zijn.

Niet elk adres dat in het maatschappelijk verkeer (of google )wordt gebruikt, is een officieel BAG adres.

Als je zoekt met: https://api.bag.kadaster.nl/lvbag/individuelebevragingen/v2/nummeraanduidingen?postcode=3512NM&huisnummer=8 kun je zien welke adressen bekend zijn op huisnummerniveau.

Dan zie je dat 8 bis A niet bestaat in de BAG.

Ik heb even uitgezocht hoeveel adressen met toevoeging ‘bis’ in de BAG zijn geregistreerd.

Op dit moment zijn er landelijk 268 adressen met een huidige status met huisnummertoevoeging bis.

Uit het voorbeeld hieronder blijkt dat het vinden van deze adressen met deze toevoeging goed werkt: https://api.bag.kadaster.nl/lvbag/individuelebevragingen/v2/nummeraanduidingen?postcode=4101BV&huisnummer=32&huisnummertoevoeging=bis&huisletter=A

Bedankt! Hoe zou Google aan adressen komen als niet van de BAG? Zijn er organisaties die op een andere manier adressen met geolocatie verzamelen, of is het aannemelijker dat Google gewoon achterloopt? Ik weet dat OSM werkt met gebruiker contributies, maar dat lijkt me onrealistisch voor Google.

Google harvest van alles op allerlei manieren. Als ze kunnen, passen ze zelfs OCR toe op hun streetview beelden, dus als iemand een bordje op z’n huis hangt met wat getallen er op, kan het zomaar zijn dat google dat als huisnummer ziet. Google maps is in mijn ervaring wat dat soort zaken betreft erg onbetrouwbaar, omdat vrijwel alles geautomatiseerd gebeurd.

Voor bouwwerken en adressen gebruikt OSM NL over het algemeen de BAG als bron, dus OSM zal voor Nederland vrij synchroon lopen met de BAG.

Ik heb even uitgezocht hoeveel adressen met toevoeging ‘bis’ in de BAG zijn geregistreerd.
Op dit moment zijn er landelijk 268 adressen met een huidige status met huisnummertoevoeging bis.

Als Utrechter wil ik hier even op reageren want ik denk dat ik in mijn buurt al wel bijna meer huisnummerbordjes met ‘bis’ erop kan aanwijzen dan in de BAG geregistreerd staan. Maar het lijkt erop dat alle ‘bis’-woningen in Utrecht als ‘-BS’ in de BAG staan. Vermoedelijk als je daar op zoekt, krijg je een stuk meer hits.

Wellicht dat ‘bis’ nog toegevoegd kan worden in de synoniemenlijst van bijvoorbeeld de locatieserver om makkelijker deze bovenwoningen te vinden?

3 likes

Altijd fijn die inside information :slight_smile:

Er zijn 6294 adressen met huisnummertoevoeging ‘BS’ in Utrecht.

1 like