(TEST) versie API voor BGT mutaties beschikbaar

De eerste (TEST) versie van de API voor BGT mutaties is beschikbaar. Documentatie is te vinden op:

https://github.com/PDOK/mutatieleveringen

Feedback en vragen zijn zeer welkom!

Interessant.

Feedback:

  • Hij doet het niet. SSL errors en HTTP 500.

Vragen:

  • StUF-Geo?

  • Elke mutatielevering van een bronhouder is een aparte delta en moet dus apart worden gedownload?

  • Is er garantie op juistheid zodat het gebruikt kan worden om weer was-wordts aan te leveren?

@rboeters
Dank voor je feedback we gaan het uitzoeken.

@rboeters krijg je de error terug bij de Swagger UI? Bij mij werkt deze wel, welke browser gebruik je?

Antwoord op de vragen:

  • PDOK is samen met een externe werkgroep van afnemers en experts tot het CityGML formaat gekomen. O.a. omdat verwacht wordt dat dat formaat eenvoudiger meerdere doelgroepen kan bedienen. Zie ook: https://geoforum.nl/c/datasets/bgt-mutaties-voor-afnemers

  • Nee dit hoeft niet per bronhouder. De delta’s gaan op dagbasis. Je kunt straks dus per dag alle mutaties van alle bronhouders (of een specifiek deelgebied) in één keer ophalen. Dit kan dan t/m 31 dagen terug. een nulstand biedt alle data t/m dat moment.

  • We streven er naar om dit volledig en juist aan te leveren conform de huidige downloadopties. Hiervoor draaien we regelmatig testen. Mochten er toch onvolkomenheden of onjuistheden inzitten dan zullen wij dit met hoge prio oplossen.

Bedankt voor de antwoorden. Op zich duidelijk. Een keuze voor StUF-Geo of CityGML door gebruiker lijkt me nog steeds een wens.

Inmiddels geen SSL error meer, maar het downloaden via de test API werkt nog niet. Ik krijg de volgende error. 2018-01-29_1233

De applicatie is herstart en zal als het goed is weer naar behoren werken.
We zullen de log verder bekijken om te kijken waar dit probleem vandaan komt.

Download start nu inderdaad. Levert nu wel 5 uit de 5 pogingen een time-out of een corrupte zip op.

In Postman krijg ik de foutmelding: Could not get any response.
Snel verholpen door ‘SSL certificate verification’ uit te zetten in Settings > General.

Kunnen jullie meer informatie geven over de parameter geographischFilter (beetje rare spelling trouwens)?
Ik begrijp het voorbeeld van een parameterwaarde in de Swagger docu niet:
{"layers":[{"aggregateLevel":5,"codes":[26]}]}

@rboeters dit heeft naar verwachting met een ander issue te maken (zie: https://forum.pdok.nl/t/download-grote-bestanden-geeft-netwerkfout/945/5). Ik verwacht dat het issue niet meer speelt zodra dat is issue opgepakt.

@FrieseWoudloper deze parameter is nog niet heel duidelijk inderdaad. Dit is tijdens de klankbordgroepsessie ook naar voren gekomen dus we gaan kijken of we dit duidelijker kunnen maken. Wat je het beste kunt doen is naar de huidige downloadfunctionaliteit gaan: https://www.pdok.nl/nl/producten/pdok-downloads/download-basisregistratie-grootschalige-topografie. Daar kies je het gewenste deelgebied (of deelgebieden). Wanneer je daarna op de downloadlink gaat staan en met de rechtermuisknop het linkadres ophaalt ("Linkadres kopiëren) dan zie je in dit adres het Geografisch filter (de link moet wel gedecode worden). Zie ook onderstaande printscreen. Nogal omslachtig. We gaan in de komende periode analyseren hoe we dit duidelijker kunnen maken!

1 like

Hier staat nog een uitleg over de berekening van de tegelnummers als je het zelf wilt uitrekenen: https://forum.pdok.nl/t/formule-berekening-tegelnummer-download-bgt/658

2 likes

Allereerst super dat deze service gebouwd wordt! Ik ben er mee aan het spelen geslagen en merk inderdaad nog dat de gropere zip bestanden die gedownload worden corrupt zijn.
Ik heb een vraag over het bepalen van het gebied: Zit het in de roadmap om het gebied te bepalen adhv een polygoon? Nu moeten we eerst bepalen welke tegels binnen het gebied vallen.

@Onno bedankt voor je feedback! De wens om een polygoon op te halen is eerder genoemd en bekend binnen de BGT keten (bij de opdrachtgever) maar staat nog niet op de roadmap voor de korte termijn. Ik zal doorgeven dat we de wens nogmaals hebben ontvangen.

We hebben bij PDOK in de afgelopen periode feedback ontvangen van voor wat betreft de BGT mutaties. Een aantal zaken hebben we gelijk aangepast (naamgevingen etc.) Hieronder een overzicht van de wensen die we op korte termijn kunnen gaan oppakken. Het issue dat in sommige gevallen corrupte downloads worden teruggeven is in onderzoek.

  1. Metadata
    a) Bij iedere aanroep een leveringsdocument
    b) De opgegeven parameters van de API meegeven in het leveringsdocument
    c) De opgegeven datum/tijdstip van de aanroep meegeven in het leveringsdocument
    d) Het aantal mutaties van de aanroep meegeven in het leveringsdocument
  2. Includetypes toevoegen (nu kun je allen excludetypes toevoegen).
  3. Beter uitleggen van het Geograpich Filter (is onderhanden).
  4. PDOK zal iets inrichten om een timestamp terug te geven waaruit duidelijk wordt wanneer PDOK voor het laatst updates heeft bijgewerkt.
  5. In de output staat nu “geometry”. Dit wordt omgezet naar "attributes”.
1 like