Testers gezocht BAG Geopackage

Ik zou het ook graag testen, ik heb vorig jaar een eigen geopackage gemaakt maar als er regelmatig een geupdate versie online wordt gezet zou dat erg mooi zijn. Helemaal als diverse stijlen worden opgenomen.

Beste Nathalie
Mocht je nog een tester zoeken, dan kun je de BAG geopackage naar mij sturen
rolf.bruijn@pim.info

Hi Nathalie, ik zou de BAG geopackage graag willen testen.
Gr Leo

Hi Nathalie,

Fijn dat er aan een Geopackage gewerkt wordt!
Als het nog mogelijk is zou ik deze ook graag testen.

Met vriendelijke groet,
Levi

Beste Nathalie,

Is het nog mogelijk om mee te doen met de test voor de Geopackage??

Met vriendelijke groet,

Mariëlle

Beste Nathalie,

Ik wil de BAG Geopackage ook graag testen. Kan dat nog?
Met vriendelijke groet,

Kor de Jong

Hoe staat het hiermee? Was de test succesvol? Wanneer kunnen we de BAG (eindelijk) als Geopackage verwachten?

Ja, deze was volgens mij succesvol verlopen.

Men is bij de BAG bezig met wat fine-tuning van de Geopackage qua datamodel, op basis van de feedback die is ontvangen. Qua timeline kan iemand van de BAG daar beter op antwoorden (gezien ik dat niet weet) Ik heb je vraag doorgestuurd.

Ik doe graag mee met deze test!

Man o man, wat een geheimzinnigheid zeg! Mogen we niet gewoon zien wat de bevindingen waren? En wat er nu nog overwogen wordt?

Geheimzinnigheid? Neem aan dat dit enigzins grappig is bedoeld.

Die zullen ongetwijfeld worden gedeeld.

  • wel/geen historie
  • wel/geen nevenadressen
  • volgorde kolommen (ja, dit is voor sommige gebruikers een ding)
  • verwerkingsstraat voor de generatie van de geopackge (neem aan dat men kan begrijpen dat we/jullie er niet op zitten te wachten dat iemand dit iedere keer met de hand doet)
  • communicatie langs andere kanalen (dan alleen geoforum)
  • doorontwikkeling (m.a.w. hoe gaan we om met het koppelvlak in de toekomst)
  • enz
enz


Ik wil de GeoPackage ook wel eens bekijken.

Ik zou ook graag de Geopackage willen testen.

Ik ben blij dat jullie nu zelfs eens ervaren wat jullie de gebruikers van de huidige BAG aandoen ook eens ervaren. En jullie mogen dat nog doen met allerlei vraagbaken/BAG-experts in de buurt


Maar goed: Voor dit project is er natuurlijk een planning gemaakt: Wat is deze planning? Wanneer mogen we de Geopackage verwachten? Het mag uit dit topic duidelijk zijn dat dit iets is wat zéér gewenst is.

Als je met jullie PDOK bedoeld, dan was ik niet helder. Dit zijn de beslissingen die de BAG moet maken, dit heeft allemaal weinig met PDOK te maken anders dat, als de GPKG er is, wij dit ontsluiten.

Was helemaal niet grappig bedoeld. Ik verbaas me erover hoe gesloten dit proces verloopt. Je kunt hier ook gewoon een download-link naar een gpkg neerzetten, zeggen dat het om een test gaat en mensen vragen om in dit draadje te reageren. Volgens mij maak je het jezelf daar ook makkelijk mee.

Ervaring leert dat als we dat doen binnen “no-time” er productie systemen tegen aanhangen

Dat maakt het beheer en onderhoud zeer lastig.

Misschien moet we (als PDOK) een keer een publieke informatie sessie houden om zo jullie (als gebruikers) meer inzicht te geven in hoe de “dingen” gaan.

(maar goed, dit gaat een beetje off topic)

2 likes

Allereerst willen we iedereen bedanken die de concept versie van de BAG Geopackage heeft getest en ons heeft voorzien van feedback.

Uit de reacties blijkt dat de conceptversie van de BAG Geopackage in grote lijnen goed voldoet aan de behoefte. De officiële versie van de Geopackage zal daarom niet veel afwijken van deze versie. Er zijn een aantal kleine inhoudelijke aanpassingen die wij gaan doorvoeren.

Het voornaamste doel van de BAG Geopackage is om het voor gebruikers makkelijker te maken om BAG data te gebruiken. Bij de afweging van de inhoud van de BAG Geopackage hebben wij gebruikersgemak voor volledigheid van de data gezet.

De binnengekomen feedback en interne afstemmingen hebben geleid tot de volgende punten qua inhoud van de BAG Geopackage.

  • Door een klein aantal gebruikers is de wens geuit om historie in een aparte Geopackage op te nemen. Het overgrote deel van de gebruikers kan prima uit de voeten met een Geopackage zonder historie. Het eventueel leveren van Geopackage met historie is iets voor op de langere termijn.
  • Nevenadressen worden niet opgenomen in de Geopackage. Het toevoegen hiervan zou het product complexer maken.
  • Er wordt een relatie vanuit de woonplaats met de gemeente opgenomen, zodat te herleiden is binnen welke gemeente het object zich bevindt. Er worden geen losse gemeente Geopackages gemaakt.
  • Er worden ID’s van Nummeraanduidingen en Openbare ruimten toegevoegd.
  • De BAG Geopackage zal maandelijks op een vaste locatie beschikbaar worden gesteld.
  • De BAG Geopackage zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2022 beschikbaar komen.

Iedereen die zich heeft aangemeld als tester zal een nieuwe conceptversie van de Geopackage ontvangen zodra deze gereed is.

Het is nooit de bedoeling geweest om geheimzinnig over het onderzoek te doen. We hebben tijd nodig gehad om de input goed te bespreken en te verwerken tot een nieuwe versie. Uiteraard is iedereen vrij om zijn of haar kijk op de Geopackage openlijk te delen.

6 likes

Excuus, ik bedoelde hiermee het Kadaster

Kijk, goed nieuws! Bedankt voor de update.